نگاهی به سخنان وزیر صمت درباره بازار خودرو

تحلیل خودرویی هفته: تداوم رکود تا اطلاع ثانوی

هر زمان که سخن از انحصار به میان می‌آید گمانه‌زنی در مورد واردات خودرو هم داغ می‌شود، با این حال وزیر صمت از همان ابتدا و با تاکید بر لزوم فعال شدن خودروسازان بخش خصوصی، مسئله واردات را منتفی کرده است.

مهدی نوروز- گروه اقتصادی:‌ در هفته‌ای که گذشت بازار خودرو با اظهار نظری از جانب وزیر صنعت، معدن و تجارت خبرساز شد. علیرضا رزم حسینی که پیشتر هم با اظهارنظری درباره کیفیت پایین خودروهای تولید داخل خبرساز شده بود، در بازدید از گروه خودروسازی سایپا از لزوم شکستن انحصار بازار خودرو سخن گفت و چنین نتیجه گرفت که اگر انحصار بشکند خودروساز دولتی‌ای همچون سایپا که 40 درصد تولید را بر عهده دارد نیز کیفیت تولیدات خود را ارتقا می‌دهد.

به گزارش قرن نو، پیش از تحلیل سخنان رزم حسینی اما باید نگاهی به بازار خودرو در ماه‌های منتهی به پاییز 1399 انداخت. در انتهای تابستان امسال، هرچه قیمت دلار بالاتر رفت، فاصله قیمت خودرو درب کارخانه و بازار هم نجومی‌تر شد تا جایی که قیمت برخی محصولات همچون پژو 207 به 400 میلیون تومان رسید. پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا، رشد قیمت دلار هم متوقف شد و میدان نبرد دلار و پول ملی به کانال 25-26 هزارتومانی محدود شد. در نتیجه خودرو که با افزایش قیمت‌ برق آسا تابستان را به پاییز رسانده بود، در وضعیت راکد وارد فصل زمستان شد.

اما وزیر صمت در حالی از لزوم شکستن انحصار و ورود بخش خصوصی سخن می‌گوید که آمارهای وزارتخانه تحت مدیریت او در روزهای اخیر حاکی از رشد 27.6 درصدی خودرو نسبت به زمان مشابه سال گذشته است. تولیدی که تقریبا تمامش سهم دو خودروساز بزرگ تحت مدیریت دولت است. البته به باور کارشناسان رشد آمار تولید خودرو چندان عجیب نیست چرا که در سال‌های اخیر و به علت تحریم‌ها، دسترسی به قطعه‌سازان خارجی بسیار محدود شد و در نتیجه تولیدکنندگان داخلی به میدان آمدند. افزایش تولید قطعه سبب رشد تولید خودرو نیز شده است اما این میزان همچنان پاسخگوی تقاضای بازار نیست و حتی در تازه‌ترین خبرها رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه در نامه‌ای به وزیر صمت از نیاز تولیدکنندگان قطعات به 15 هزارتن فولاد سخن گفته است.

از سویی دیگر هر زمان که سخن از انحصار به میان می‌آید گمانه‌زنی در مورد واردات خودرو هم داغ می‌شود، با این حال وزیر صمت از همان ابتدا و با تاکید بر لزوم فعال شدن خودروسازان بخش خصوصی، مسئله واردات را منتفی کرده است.

به فاصله چند روز بعد از این سخنان هم خبر از ارائه بسته دولت برای رقابتی شدن بازار آمد. اگرچه هنوز جزئیاتی از بسته دولت به میان نیامده اما برخی معتقدند بخش خصوصی با شرایط فعلی امکان فعایت ندارد. به عنوان مثال حسین کریمی سنجری در گفتگو با ایرنا می‌گوید: بخش خصوصی در شرایط تحریم و با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی امکان فعالیت ندارد مگر اینکه شرایط تحریم‌ها تغییر کند و در کنار آن شاخص‌ها و نمره کسب و کار هم بهبود پیدا کندتا در نهایت به واسطه مشارکت با شرکت‌های خارجی به رقابت پذیری در عرصه خودرو هم کمک شود.

دولت هنوز در مورد جزئیات بسته بازار رقابتی چیزی نگفته است و وزیر صمت نیز به اظهارنظرهایی شبیه به گفته‌های خود در بازدید از خط تولید شرکت سایپا بسنده کرده اما به نظر می‌رسد با تداوم سرگردانی قیمت دلار، بازار خودرو نیز همچنان در رکود باقی بماند و انتظارات تغییرات خاص در روزهای آینده  و هفته پیش رو دور از انتظار است.

 

 

 

 

 

۱۲:۰۳ ,۰۵ دی ۱۳۹۹

نظر خود را ثبت کنید