رئیس شورای رقابت در پایان حضور خود در این شورا در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو که قرار بود در مهر ماه انجام شود گفت که دیگر قیمت‌گذاری خودرو به من ارتباطی ندارد و رئیس جدید آن را پیگیری می‌کند که ممکن است بخواهد مدل را تغییر بدهد.

رضا شیوا در نشستی خبری پایان دور دوم این شورا و حضور خود در آن را اعلام کرد و گفت که فردا با حضور وزیر اقتصاد ترکیب شورای رقابت دستخوش تغییراتی خواهد شد.

وی همچنین در این نشست به بیان گزارشی از عملکرد شورا در چند سال گذشته پرداخت.

اما در حالی قرار بود در پایان شهریور ماه و تعیین تورم بخشی شورا نسبت به قیمت‌گذاری جدید خودرو برای پاییز اعلام‌نظر کند که این موضوع از شیوا مورد پرسش قرار گرفت و وی گفت: در این مورد از من سؤال نکنید و دیگر قیمت خودرو ارتباطی با من ندارد و رئیس جدید دراین‌زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود : شاید اصلاً رئیس جدید بخواهد این مدل قیمت‌گذاری را تغییر دهد و برنامه دیگری دراین‌رابطه داشته باشد.

شیوا یادآور شد که قیمت‌گذاری با روش فعلی باید براساس تورم بخشی که از بانک مرکزی اعلام می‌شود انجام گیرد که هنوز این بانک تورم را به شورای رقابت اعلام‌ نکرده و ممکن است تا پایان مهر طول بکشد.

اگر ایده‌ای دیگر غیر از قرعه‌کشی دارند، بگویند

وی در مورد بحث‌هایی که اخیراً برای نحوه قیمت‌گذاری خودرو و یا مخالفت‌هایی که درباره قرعه‌کشی برای فروش خودرو مطرح است یادآور شد که آنچه مشخص است در قرعه‌کشی هیچ‌کس دخالت و نفوذی ندارد ولی پیش از این زمانی که فروش خودرو از طریق سایت انجام‌ می‌شد دائم با شکایت و اعلام مشکل از سوی مردم مواجه بودیم که می‌گفتند نفوذ دلالان و ربات‌ها هستند که در این نحوه فروش برد بیشتری دارند، بنابراین از نظر ما بهترین راه، قرعه‌کشی بود ولی اگر منتقدان شیوه جدیدی دارند ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

رقابتی کردن بازار نه وظیفه ما بود و نه امکانش را داشتیم

شیوا در ادامه با اشاره به انتقاداتی که مبنی‌بر عدم رقابتی شدن بازار خودرو با وجود دخالت شورای رقابت مطرح‌ می‌شود، گفت: این شورا نه جزو وظایفش بود که بازار را رقابتی کند و نه امکانش را داشت. اگر قرار است بازار خودرو رقابتی شود نیاز به بستر و توجیه اقتصادی و سرمایه‌گذاری دارد و این وظیفه سازمان گسترش و وزارت صمت است. بنابراین اگر زمانی بازار رقابتی باشد شورا نیز از آن خارج می‌شود و اینکه بگویند با حضور شورا سرمایه‌گذاران به بازار خودرو نمی‌آیند ادعای بیهوده است.

مردم با شورا بد شدند

شیوا در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش شورا این بود که انحصارگر نتواند قیمت خود را به مردم تحمیل کنند، گفت: به‌هرصورت در کشوری که تورم تا پنجاه درصد است و همه چیز گران می‌شود طبیعی است قیمت خودرو افزایش یابد ما همواره سعی کردیم که قیمت منصفانه روی خودرو قرار بگیرد اما به‌هرصورت این افزایش قیمت مطلوب مردم نبود و در مواقعی آنها با شورای رقابت بد شدند.

به گفته وی، ازسوی‌دیگر، خودروسازها هم راضی نبودند و می‌گفتند این نحوه قیمت‌گذاری و نتیجه عملکرد شورا به زیان انباشته با رقم‌های چهل تا پنجاه هزار میلیاردی منتهی شده است.

خودروسازان هزینه‌های بی‌ربط زیاد دارند

شیوا در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو نیز با اشاره به اینکه این شیوه هیچ‌گاه قیمت‌گذاری براساس بهای تمام‌شده را قبول نداشته، افزود: ما نپذیرفتیم که انحصارگرا بخواهد هرچه هزینه کرده را به اضافه سود به آن برگردانیم‌ درحالی‌که این موجب زیان مصرف‌کننده می‌شد.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکلات خودروسازان فراوان است و آنها سرمایه‌گذاری و هزینه‌های نامربوط زیاد دارند این درحالی است که خودروساز فقط در رشته خود فعالیت کند ولی شاهدیم آنقدر شرکت‌های وابسته دارند که زیان‌ده هستند و می‌خواهند زیان را از طریق مصرف‌کننده جبران کنند.

اگر این مدل پیش‌فروش نباشد بهتر است

در ادامه این نشست، این موضوع مطرح شد که مصوبه شورای رقابت درباره پیش‌فروش خودرو و تأکید بر مشخص شدن قیمت در ابتدا موجب خودداری خودروسازان از پیش‌فروش شده است.

وی در ادامه بیان کرد: نمی‌شود که خودرو را اکنون برای فروش اعلام کرد که قیمت آن مشخص نباشد. ازسوی‌دیگر، برخی خودروسازان طوری پیش‌فروش می‌کنند که حتی طرح آن ممکن است دستخوش تغییر شود و این برای ما پذیرفته‌شده نیست. خودروسازان در پیش‌فروش مشکلات زیادی دارند و اگر این نوع پیش‌فروش انجام نشود بهتر است.

به گفته وی، درصورتی‌که پیش‌فروش انجام نشود می‌تواند مشوقی برای افزایش فروش فوق‌العاده و عرضه بیشتر باشد، اینطور تعهدشان هم کمتر شده و ظرفیت فروش فوق‌العاده مطلوب‌تر خواهد شد.

از مردم حلالیت می‌طلبم

رئیس شورای رقابت در پایان با اشاره به پایان حضور خود در شورا گفت که تمام سعی‌مان این بوده تا مردم متضرر نشوند ولی درهرصورت می‌تواند به رضایت آنها منجر نشود که از همه مردم حلالیت می‌طلبیم.

5965

منبع: خبرگزاری ایسنا

۱۷:۴۶ ,۱۱ مهر ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


به گفته رییس مرکز اجرائیات پلیس راهور پایتخت، به طور میانگین، روزانه ۷ الی ۸ هزار خودرو به دلیل تردد در بازه زمانی ...

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با تکذیب شایعاتی مبنی بر ارزان شدن بنزین خانواده های تک خودرویی گفت: چنین چیزی تاکنون مطرح نشده و به شرکت ...

براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی ...

پس از سال 2019 که تقریباً تولید خودرو در جهان 5 درصد کاهش یافت و کمتر از 92.2 میلیون خودرو، کامیون و اتوبوس در جهان تولید شد، 10 سال رشد به پایان رسید ...

نظر خود را ثبت کنید