دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن اشاره به اعلام موضع قاطع بانک مرکزی برای عدم امکان تأمین ارز موردنیاز واردات خودرو و همچنین مخالفت استفاده از ارزهای صادراتی برای واردات خودرو، با توجه به اولویت‌های اساسی دیگر وارداتی، معتقد است که چنانچه راهکاری (هرچند بسیار دشوار) برای حل مشکل ارزی و رفع ایرادات وارده به طرح یافت شود، واردات خودرو علاوه بر اینکه انحصار بازار داخلی خودرو را خواهد شکست، می‌تواند صنعت و بازار خودرو را سامان دهد.

مازیار بیگلو ضمن اشاره به اینکه همچنان بحث نقدینگی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است، تصریح کرد: خودروسازان بسیار ناتوان در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان شده‌اند؛ قریب به یک ماه است که وضعیت پرداخت بدتر هم شده و می‌توان گفت تقریباً هیچ ورودی از سوی خودروسازان برای قطعه‌سازان وجود نداشته که این موضوع کار را برای قطعه‌سازان بسیار سخت‌ کرده است؛ چنانچه این روند ادامه‌دار باشد، با گذر زمان، شرایط و اوضاع بدتر هم خواهد شد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور ادامه داد: شرایط به‌گونه‌ای شده است که هر ماه نسبت به ماه پیش‌تر خودروسازان در موضوع نقدینگی دچار مشکلات بسیار بیشتری می‌شوند و در نتیجه هر ماه در مورد پرداخت بدهی‌ خود به قطعه‌سازان وضع بدتر و تراز منفی‌تر می‌شود.  

وی در رابطه با موضوع متداول «حذف قیمت‌گذاری دستوری» که در آخرین مورد هم توسط رئیس سازمان بورس مورد درخواست قرار گرفته، نیز گفت: سال‌ها است دراین‌رابطه صحبت کرده‌ایم که قیمت‌گذاری دستوری نه‌ صرفاً در مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعه‌سازی) بلکه در هر صنعتی و هر فعالیت اقتصادی باشد، مشکل‌ساز خواهد بود؛ کما اینکه طی سال‌های اخیر نتیجه قیمت‌گذاری‌های دستوری هم بر کسی پوشیده نبوده و در مورد خودرو هم ده سالی است که همین شرایط بوده و بعد این مدت نتیجه آن کاملاً روشن است.

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور با بیان اینکه ده سال است که صنعت خودرو با این سیاست (قیمت‌گذاری دستوری) حرکت کرده است، یادآور شد: صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در دهه ۸۰ توانمند بود تا خودروهای باکیفیت و قابل‌قبول تولید کند اما اکنون به جایی رسیده که نه مردم راضی‌اند، نه قطعه‌سازان به عنوان بخش خصوصی و نه خود خودروسازان که بخش دولتی‌ به حساب می‌آیند. تاکنون یک‌بار برای همیشه این جسارت وجود نداشته که قیمت‌گذاری دستوری از بین برود و در نتیجه کماکان این روند ادامه‌دار است اما امیدواریم که این همت و جسارت شکل گیرد و فشار لازم وارد شود و کار را تمام کند.

بیگلو در رابطه با موضوعات واردات خودرو (هرچند بعید، حداقل تا پایان امسال) و تأثیر آن بر صنعت قطعه، آن هم با توجه به واردات خودرو در ازای صادرات قطعه، اظهار کرد: در حقیقت از ابتدا مجموعه صنعت قطعه‌سازی و حتی خودروسازان موضع خود را دراین‌رابطه اینگونه اعلام کردند که  هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم؛ زیرا دو ویژگی مثبت در آزادسازی واردات دیده می‌شود؛ علاوه‌براینکه واردات خودرو، بازار  آن را آرام می‌کند و این اختیار را به مردم می‌دهد که خودروی داخلی یا خارجی انتخاب کنند، باور داریم که تعداد کثیری از قطعات یدکی خودروهای خارجی در داخل تولید می‌شوند یا قابلیت تولید برایشان وجود دارد؛ به طور مثال در رابطه با لنت ترمز  که سال‌ها است ممنوعیت واردات دارد، دیدیم قطعه‌سازان داخلی، لنت ترمز تمام خودروهای داخلی را هم تولید می‌کنند.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ضمن اشاره به اینکه  چندان خوش‌بین به تصویب طرح آزادسازی واردات خودرو نیستیم، خاطرنشان کرد: چراکه بانک مرکزی و مجمع تشخیص مصلحت نظام هریک ایرادات اساسی بر این طرح وارد دانسته و آن را خلاف استراتژی‌های کلان اقتصادی در شرایط تحریم می‌دانند. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس نیز تاحدودی نظراتشان تغییر کرده و مخالف طرح هستند؛ لذا به نظر نمی‌رسد که اصلاح ایرادات وارده به این طرح راحت باشد.  

این فعال صنعت قطعه‌سازی کشور ضمن تأکید بر این مسئله در ادامه گفت: اما واضح است که اگر واردات صورت گیرد، بازار آرام و به ساماندهی بازار بسیار کمک خواهد کرد؛ ضمن اینکه نکته‌ای که در بندهای مصوبه هم اشاره‌ای به آن نشده است اما در حقیقت هدف و فلسفه وجودی این طرح بوده، رفع انحصار  در بازار داخل است. بنابراین سؤال اینجا است که با آزاد شدن واردات که عملاً انحصار  در بازار داخل را از بین خواهد برد، آیا قیمت‌گذاری دستوری هم رفع خواهد شد یا نه؟ این موضوعی است که در بندهای مصوبه مشخص نیست که اگر تعیین تکلیف شود، به نظر می‌رسد بتواند تأثیرات مثبتی داشته و برای قطعه‌سازی و خودروسازی می‌تواند مهم‌تر از همه برای مردم که مصرف‌کننده نهایی هستند، تأثیر مثبت و به‌ویژه جو روانی داشته باشد که حس نکنند در بازار بسته غیررقابتی، محصول موردنیار خود را تهیه می‌کنند.

بیگلو اظهار کرد: بانک مرکزی هم به صورت قاطع اعلام کرده است که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم ارز موردنیاز برای واردات خودرو را تأمین کنیم و بحث صادرات را مطرح کرد؛ ازسوی‌دیگر برخی معتقدند که در شرایط فعلی برای تأمین کالاهای اساسی و دارو که معیشت مردم هستند، با مشکل محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم و حتی اگر قرار بر صادرات هم وجود دارد، باید به اولویت‌های دارویی و غذایی یا استراتژیک کشور رسیدگی شود و نه خودرو.

وی در پایان افزود: ضمن اینکه خودروهای وارداتی در بهترین و بیشترین حالت، ده درصد بازار را پوشش می‌دهند؛ لذا این موضوع مطرح است که چه ضرورتی وجود دارد که فشار ارزی به کشور وارد شود، قیمت ارز افزایش یابد و نود درصد مردم در معیشت زندگی دچار مشکل شوند که ده درصد می‌خواهند از خودروی وارداتی استفاده کنند؟ براین‌اساس، تأمین منابع ارزی آن هم در شرایط فعلی تحریم کار دشواری خواهد بود و مهم‌ترین نقطه ضعف این طرح مطرح است. تاکنون راهکاری که بتوان بدون فشار ارزی و تحمیل تعهد ارزی جدید به دولت، واردات را انجام داد، وجود ندارد اما پیشنهادات برای رفع ایرادات وارده به طرح مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

5965

۱۶:۰۸ ,۱۳ مهر ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


هر زمان که سخن از انحصار به میان می‌آید گمانه‌زنی در مورد واردات خودرو هم داغ می‌شود، با این حال وزیر صمت از همان ابتدا و با تاکید بر لزوم ...

با گذشت حدود هفت ماه از ممنوعیت درج قیمت مسکن و خودرو در آگهی های اینترنتی، شنیده ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس موافق بازگشت قیمت ...

در جدول زیر قیمت روز خودروهای شاسی‌بلند چینی در بازار آزاد را مشاهده می‌کنید.

پس از سال 2019 که تقریباً تولید خودرو در جهان 5 درصد کاهش یافت و کمتر از 92.2 میلیون خودرو، کامیون و اتوبوس در جهان تولید شد، 10 سال رشد به پایان رسید ...

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی