درموضوع لایحه تعیین تکلیف ارز دولتی- که دو فوریت و یک فوریت آن تصویب نشد- حق دولت است که لایحه دو فوریتی بدهد و حق نمایندگان مجلس هم هست که پس از بررسی، فوریت را رد کنند. اما می توان با همفکری بیشتر، به وضعیتی از تعامل رسید که در بسیاری از موارد، یا لایحه ای با قید دو فوریت تقدیم نشود، و یا اگر واقعا فوریت دار است، مورد تایید قرار گیرد.

درموضوع لایحه تعیین تکلیف ارز دولتی- که دو فوریت و یک فوریت آن تصویب نشد- حق دولت است که لایحه دو فوریتی بدهد و حق نمایندگان مجلس هم هست که پس از بررسی، فوریت را رد کنند. اما می توان با همفکری بیشتر، به وضعیتی از تعامل رسید که در بسیاری از موارد، یا لایحه ای با قید دو فوریت تقدیم نشود، و یا اگر واقعا فوریت دار است، مورد تایید قرار گیرد.

در همین موضوع مهم تعیین تکلیف قیمت ارز، باید دید که آیا می توان برای نرخ ارز، مستقلا - بدون جایابی آن در پازل راهبرد کلی تحول اقتصادی- تدبیر کرد؟ به نظر می رسد بدون ترسیم آن راهبرد کلی، چه تثبیت نرخ فعلی و چه حذف و افزایش آن، نتواند تغییر مورد انتظار را به همراه داشته باشد.

«اصلاحات اقتصادی»، کل به هم پیوسته ای است که اجزای آن باید در تناسب با هم اجرایی شود. وگرنه ادبیاتی مانند «قیمت گذاری دستوری، تعدیل و واقعی کردن قیمت ها، آزادسازی اقتصاد و...»، گمراه کننده خواهد بود.

۱۲:۲۱ ,۲۴ آبان ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی مذاکرات وین به پایان رسیده و به گفته طرفین، به نقطه تصمیم‌گیری پایتخت‌ها رسیده‌ایم. در ایران ...

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از چالش های پسا انتخاباتی اصلاح‌طلبان یکی این است که منسجم نیستند و دوم اینکه مثل اصولگرایان و بقیه احزاب، برنامه‌ای ...

کنجکاوی‌های اهالی فرهنگ و هنر در مورد هدایتگر حوزه فرهنگی با انتشار لیست وزاری پیشنهادی رئیسی پاسخ داده شد و در این لیست محمدمهدی اسماعیلی ...

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه مشکلات ناشی از عملکرد دولت دوازدهم است، گفت: همواره بازار سرمایه در دنیا با نوساناتی همراه است ...

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی