سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از مخالفت اکثریت اعضای این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش خبر داد.

رضا حاجی‌پور در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در کمیسیون آموزش و تحقیقات، به ارائه گزارش این کمیسیون پرداخت و بیان کرد: مدرک کارشناسی ایشان مورد تأیید قرار گرفته؛ ولی ایشان فاقد مدرک دکتری می‌باشد. علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی و انسجام در برنامه‌های ایشان شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر و زمان‌بندی‌شده در برنامه‌های ایشان ذکر نشده است. بین اهداف، راهبرد و رویکردها در برنامه ایشان مرزبندی دقیقی وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه‌های ایشان با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی ایشان با احکام فوق‌الذکر منطبق بوده و ۵۴ درصد همسو می‌باشد و ده درصد از احکام را دربر نمی‌گیرد. ایشان از جامعه بزرگ معلمان نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد.

حاجی‌پور، متن کامل گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات را به شرح زیر قرائت کرد:

«هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صالحیت و برنامه‌های ارائه‌شده آقای مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.

مقدمه:

وزارت آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول به‌کار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازان کشور است. پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش تدوین و تصویب شده و در واقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقای آموزش‌وپرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و باتجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش‌وپرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری بادقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش‌وپرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی به شرح زیر تقدیم می‌گردد:

بخش اول: شرح استعلامات وزیر پیشنهادی

با توجه به نامه شماره ۲۰۲۷۷۸ مورخ ۲۲/ ۸/ ۱۴۰۰ معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به استعلام صورت‌گرفته این کمیسیون از مدرک تحصیلی جناب آقای مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش، مدرک کارشناسی پیوسته ایشان در رشته عمران مورد تأیید قرار گرفت. ضمناً با توجه به مفاد نامه رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه، به استناد مصوبه ۵۰۳ مورخ ۵/ ۶/ ۱۳۸۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با عنایت به مفاد صورت‌جلسات مورخ ۲۶/ ۱۱/ ۱۳۹۰ ، ۲/۲/ ۱۳۹۳ ، ۱۶/ ۱۲/ ۱۳۹۴ و ۱۱/ ۴/ ۱۳۹۷ کمیسیون خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و کسب موفقیت در امتحانات عمومی و تخصصی مربوط و دفاع از رساله تدوینی، صلاحیت ایشان در مرتبه استادیار در گروه فقه و اصول مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین مدرک کارشناسی وی مورد تأیید قرار گرفته؛ ولی ایشان فاقد مدرک دکتری است.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

۱. بسط عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش؛

۲. تمرکززدایی و توسعه مشارکت، تنظیم‌گری و مدرسه‌محوری؛

۳. هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در فرایندهای آموزشی و تربیتی، مدیریت، ارزشیابی و نظارت و شفافیت؛

۴. تقویت آموزش‌های مهارت‌های زندگی و شغلی برای دانش‌آموزان و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با آمایش سرزمین؛

۵. ارتقای کیفیت نظام تأمین و تربیت منابع انسانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی؛

۶. اصلاح ساختارها و فرایندهای اجرایی، اداری و مالی؛

۷. ارتقای معیشت، منزلت و کرامت معلمان و اجرای رتبه‌بندی معلمان؛

۸. ارتقای سلامت جسمی و روحی و فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان؛

۹. تسهیل دسترسی و ارتقای بهره‌وری فضا و تجهیزات آموزشی، پرورشی و ورزشی؛

۱۰. توجه و تمرکز ویژه به دوره پیش از دبستان و ابتدایی؛

۱۱. ارتقای جایگاه بین‌المللی آموزش‌وپرورش از طریق افزایش کیفیت آموزش، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و مشارکت فعال، الهام‌بخش و اثربخش در مجامع جهانی و منطقه‌ای حوزه تعلیم و تربیت.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

علی‌رغم جامعیت، واقع‌گرایی، و انسجامی که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، شاخص‌های کمی، سنجش‌پذیری و زمان‌بندی در برنامه‌های ایشان ذکر نشده و همچنین مقوله هدف، راهبرد و رویکرد در برنامه ایشان دارای مرزبندی دقیقی نیست.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه‌شده با اسناد بالادستی

براساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی «آموزش‌وپرورش» با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۶ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۴ درصد موارد نیز «همسو» است. ازسوی‌دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ده درصد از احکام اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی‌بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

ایشان از میان جامعه بزرگ معلمان کشور نبوده و سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. وی دارای تجربه فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی می‌باشد و در برنامه خویش هم به‌خوبی به مسائل اولویت‌دار، آسیب‌ها و مشکلات وزارت آموزش‌وپرورش اشاره داشته‌اند و راهکارهایی هم برای این مسائل اعلام نمودند. اما انتظار می‌رفت با توجه به سابقه مسئولیت در مرکز پژوهش‌های مجلس، برنامه عملیاتی با زمان‌بندی مشخص برای راهکارهای خویش ارائه کنند. ایشان نظرات خوبی در این راهکارها اعلام نمودند ولی کارنامه عملی اطمینان‌بخشی در سابقه فعالیت‌های ایشان در وزارت آموزش‌وپرورش وجود ندارد.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

ضمن احترام به شخصیت و سوابق پژوهشی آقای مسعود فیاضی و احترام به رئیس‌جمهور محترم حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برگزاری جلسات متعدد و بررسی دقیق موضوع، در مجموع کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش‌وپرورش با اکثریت آراء مخالفت نمود.»

5965

منبع: خبرگزاری ایسنا

۰۹:۲۸ ,۲۵ آبان ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


ساعت برگزاری امتحانات پایه نهم به دلیل قطعی برق می‌تواند به ساعت ۸ تا ۱۰ تغیر کند.

تردیدی نیست که دولت سیدابراهیم رئیسی برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش به سراغ افرادی برود که با نگاه فرهنگی و آموزشی دولت همسو باشد اما اعلام ...

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رأی اعتماد ندادند.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل نامه معرفی سومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت و اعلام وصول کرد.

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی