موضوع ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه و قرار گرفتن سهام آنها در تابلوی بورس به دولت دوازدهم برمی‌گردد. اقدامی که با مقابله جدی بازار بورس در برابر استارتاپ‌هایی مواجه شد که سرمایه اصلی آنها نه منقول که غیرمنقول بود و عملا با مدل ارزش‌گذاری معمول بازار سرمایه همخوانی نداشت.

قرن نو – گروه فناوری اطلاعات: تپسی، دیجی‌کالا و اسنپ از جمله استارتاپ‌های با ارزش حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند که جلسات متعددی با سازمان بورس برگزار کرده‌اند و با ارایه صورت‌های مالی خود نتوانستند طی سال‌های گذشته آنها را برای قرار گرفتن نمادشان روی تابلوی بورس متقاعد کنند.

پیش از این از جمله شرکت‌های فناوری ایرانی که وارد بورس شدند، شرکت‌های اینترنتی، فین‌تک‌ها، ارایه‌دهندگان خدمات دیتاسنتر و نرم‌افزار بودند که بالاخره سد ورود به بورس را شکستند و اکنون نوبت به استارتا‌های بزرگ این حوزه رسیده است.

البته بورس پیش از این هم وعده داده بود استارتاپ‌ها می‌توانند روی تابلوی فرعی ویژه خود قرار بگیرند اما هرگز این اقدام را عملی نکرد.

اکنون دولت جدید وعده داده است ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه عملی می‌شود و در آستانه صدمین روز اسقرار دولت، نخستین استارتاپ ایرانی روی تابلوی فرابورس قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد بورس بالاخره سد مقاومتی خود را در دولت سیزدهم شکسته است و بالاخره قرعه اجرایی شدن کاری که استارت آن از دولت قبلی خورده بود، به دولت جدید رسید.

به گفته عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت تپسی نخستین شرکتی خواهد بود که نام آن بر تابلوی فرابورس نقش خواهد بست و آن را نخستین اقدام برای ورود شرکت‌های پایه فناور به بازار سرمایه عنوان کرده است. اما حالا باید. دید آیا ورود تپسی به فرابورس به معنی شکست سد مقاوتی خواهد بود و ورود شرکت‌هایی که سرمایه اصلی آنها دیجیتالی و غیرمنقول است، با استقبال بازار مواجه خواهند شد یا نه.

۱۵:۲۷ ,۰۴ آذر ۱۴۰۰

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی