وقتی همه ویژگی‌ها با هم هماهنگ می‌شوند، یک هدفون مناسب حال و هوای شما را با صوتی که پخش می‌کند،  عوض خواهد کرد.

قرن نو – گروه فناوری اطلاعات: هدفون های خوب فیزیک و آناتومی و روانشناسی را باهم ترکیب می‌کنند ولی چیزی که ما دوست داریم گوش کنیم عاملی است که از همه مهمتر است.

خیلی از مردم را می‌بینیم در روزهای هفته با هدفونی که روی گوش‌شان گذاشته‌اند، ساعت‌ها را بین خیل بی‌شماری از آهنگ‌ها، پادکست‌ها، بازی‌ها و محتوای نامحدود اینترنتی می‌گذرانند. شاید پیش آمده که یک هدفون جدید چشممان را گرفته باشد، ولی با گزینه‌های زیادی که پیش روی ما در بازار هست، انتخاب هم دشوار خواهد بود.
تیموتی سو موزیسین، استاد استادیار دانشگاه فناوری موسیقی ایندیانا (IUPUI) با گرایش مطالعات آکوستیک چند سالی است مشغول بررسی وجوه اشتراک بین ویژگی‌‌های صوتی، علمی، هنری و ذهنی انسانی است.
او می‌گوید در انتخاب هدفون مناسب توجه به تمامی این سه جنبه ضروری است. بنابراین سوال اینجاست که یک هدفون خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

صوت چیست؟
در علم فیزیک، صوت متشکل از ارتعاشات هواست که خود از مجموعه‌ای محدوده‌های فشار بالا و پایین تشکیل شده است. این ارتعاشات چرخه‌های موج صوت محسوب می‌شود. از طرفی هم گوش انسان سیستمی پیچیده است که ارتعاشات موجود در هوا را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و به مغز انسان می‌فرستد. 

ساختار گوش انسان
گوش انسان حس‌‌گرهای فوق‌العاده‌ای دارد. یک فرد معمولی می‌تواند گستره وسیعی از صداها و سطوح مختلفی از بلندی صدا را بشنود. خب، حالا ببینیم گوش چگونه کار می‌کند.
وقتی که صدایی وارد گوش می‌شود طبل گوش ما ارتعاشات هوا را به ارتعاشات مکانیکی استخوان‌های گوش میانی کوچک انتقال می‌دهد. این ارتعاشات مکانیکی سپس به ارتعاشات سیال در گوش داخلی ما تبدیل می‌شوند.
در این هنگام اعصاب حساس این ارتعاشات را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند که مغز ما به عنوان صوت آنها را تفسیر می‌کند. اگرچه مردم می‌توانند بسترهای صداها را از ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار  هرتز بشنوند، شنوایی انسان به تمامی صوت‌ها در تمامی فرکانس‌ها واکنش مساوی نشان نمی‌دهد.
مثلاً اگر صدای غرغر با فرکانس پایین و  صدای پرنده‌ای با صدای زیرتر بشنویم که هر دوی آنها به یک اندازه بلند باشند، عملا صدای غرغر را زودتر از صدای پرنده می‌شنویم. به بیان عام، گوش انسان نسبت به فرکانس‌های میانی حساس‌تر از صداهای زیر و بم است. به عقیده پژوهشگران این مساله ناشی از عوامل تکاملی است.
بیشتر مردم فکر نمی‌کنند که حساسیت شنوایی متغیر است یا اگر صریح بگویم اصلا نیازی به توجه به این پدیده ندارند و فقط گوش می‌کنند. ولی کسانی که هدفون می‌سازند، به‌طور قطع نیازمند توجه و فهم تفاوت ادراک انسان با فیزیک محض هستند. بلندگوها اساسا از چهار مولفه تشکیل شده‌اند: یک آهنربا، یک سیم حلقه شده، یک فنر یا آویز، و یک دیافراگم.

هدفون‌ها چگونه کار می‌کنند؟
هدفون‌ها، هم سایزهای بزرگترشان که روی گوش را می‌پوشانند و هم گونه‌های کوچکتر، صرفا همان بلندگوهای کوچک هستند. ساده بگوییم بلندگوها درست مخالف کار گوش ما را انجام می‌دهند یعنی سیگنال‌های الکتریکی را از تلفن یا پخش‌کننده موسیقی یا کامپیوتر ما گرفته و آنها را تبدیل به ارتعاشات موجود در هوا می‌کنند.
بیشتر بلندگوها از ۴ مولفه درست شده‌اند: یک آهنربا برای حرکت رو به عقب و جلو، یک تکه سیم که دور آهنربا حلقه زده، یک دیاگرام که هوا را فشرده می‌کند و یک آویز که دیافراگم را نگه می‌دارد.
علم الکترومغناطیس می‌گوید وقتی یک سیم دور یک آهنربا حلقه بزند و جریان داخل سیم تغییر پیدا کند، میدان مغناطیسی اطراف سیم به تناسب تغییر می‌کند. هنگامی که سیگنال الکتریکی یک آهنگ یا پادکست از طریق سیم‌ها در یک دستگاه هدفون پالس می‌دهد، جریان الکتریکی را تغییر داده و بدین ترتیب آهنربا را حرکت می‌دهد. آهن ربا در این هنگام دیافراگم را به طرف داخل و خارج حرکت می‌دهد- فکر کنید نوعی پیستون- هوا را فشرده و پالس‌هایی با فشار بالا و فشار پایین ایجاد می‌کند و چیزی که ما می‌شنویم موسیقی است.
در بهترین حالت یک بلندگو سیگنال‌های الکتریکی ورودی را به طور کامل به اجرای صوت  تبدیل می‌کند. با این حال، دنیای فیزیکی واقعی محدودیت‌هایی هم دارد؛ چیزهایی مثل اندازه و جنس آهنربا و دیافراگم همگی مانع این می‌شوند که بلندگو به طور کامل خروجی و ورودی خود را با هم تطبیق دهد. این باعث می‌شود صدا تغییر کند و برخی از فرکانس‌ها بلندتر و برخی ملایم‌تر از صدای اصلی دریافت شود.
در حالی‌که هیچ هدفونی نمی‌تواند به‌طور کامل سیگنالی را بازآفرینی کند، شیوه‌های مختلف بی‌شماری هست که بتوان با آن سیگنال را کم و زیاد کرد. دلیل اینکه دو هدفون گران با قیمت‌های یکسان می‌توانند با هم فرق کنند نیز این است که آنها چیزهایی را به شکل‌های گوناگون  تغییر می‌دهند. وقتی مهندسان هدفونذهای جدیدی می‌سازند مجبورند نه تنها بدانند شنوایی انسان تا چه حد ورودی صدا را  تغییر می‌دهد، بلکه باید از محدودیت‌های فیزیکی هر بلندگو نیز آگاه شوند.
ذائقه شنونده
باوجود تمامی پیچیدگی‌های گوش و بلندگو، خود اشخاص گوش‌دهنده به صوت نقش بزرگی در معیار انتخاب هدفون خوب ایفا می‌کنند. ویژگی‌هایی مثل سن، تجربه، فرهنگ، و ذائقه ژانر موسیقی همگی در اینکه  شخص چه نوع اختلاف فرکانسی را ترجیح می‌دهد، موثرند. هدفون‌ها اندازه هر عامل دیگری در تعیین ذائقه شخصی مهم هستند.
مثلا بعضی‌ها هدفون‌های باس قوی را برای موسیقی هیپ هاپ ترجیح می‌دهند درحالی‌که کسانی که به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند احتمالا اختلاف فرکانس کمتری را دوست داشته باشند. ولی موسیقی یا گوش دادن تفریحی به موسیقی تنها چیزهایی نیستند که باید مورد توجه قرار داد. هدفون هایی که برای افراد دچار نقص شنوایی طراحی شده‌اند، می‌توانند فرکانس‌هایی را با گستره ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ منتقل کنند چراکه این کار می‌تواند به قابل درک‌تر شدن گفتار کمک کند.
نمی‌توانیم از هدفونی که برای افراد ناشنوا طراحی شده استفاده کنیم تا موسیقی هیپ هاپ گوش کنیم ولی بسیاری از افراد بر این هستند که خروجی صدا چندان خوب نخواهد بود. حصول اطمینان از اینکه هدفون انتخابی ما با نحوه استفاده از آن تطابق دارد، زمان‌بر است.
نهایتا، علم طراحی هدفون، هنرمندی تولیدنندگان محتوا و تجربه انسانی به اتفاق جمع می‌شوند تا مفهوم هدفون خوب را در ذهن ما شکل دهند. علیرغم این عناصر پویا، باز راهی هست که بفهمیم چه موقع یک هدفون خوب داریم: یک آهنگ خوب انتخاب کن و یک هدفون روی گوش‌هایت بگذار!

۲۱:۰۰ ,۰۷ آذر ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


سالار عقیلی به همراه ارکستر ملی ایران در جریان نمایشگاه اکسپو دبی به روی صحنه می‌رود.

جشنواره موسیقی فجر هم برگزار شد و به رغم شرایط کرونا این جشنواره نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور 30 درصدی تماشاگران توانست با سر سلامت ...

اتحادیه روزنامه‌نگاران افغانستان اعلام کرد اعضای طالبان سه خبرنگار و کارمند رسانه‌ای رادیو محلی را در ولایت قندهار بازداشت کرده‌اند.

گروه موسیقی «سیاوش» به سرپرستی و خوانندگی همایون شجریان، ۱۲ اردیبهشت در دوبی کنسرت می‌دهد.

نظر خود را ثبت کنید