نمایندگان کنگره آمریکا در حال اصلاح قوانین انتشار محتوا در فضای مجازی هستند تا کاربران در محیط‌های آنلاین هدف سوءاستفاده شبکه‌ها و شرکت‌های فناوری قرار نگیرند.

قرن نو – گروه فناوری اطلاعات: مدت زیادی از جلسات رسیدگی به پرونده‌های مربوط به تخلف شبکه‌های اجتماعی از رعایت حقوق کاربران توسط نمایندگان کنگره آمریکا نمی‌گذرد. جلساتی که اعضای کنگره مجبور شدند با جدی گرفتن موضوع بخش جدیدی از تصمیمات پیچیده را برای پاسخ به برخی سوالات مهم در این باره آماده کنند.

در یکی از جلسه‌ها، کمیسیون انرژی و تجارت کنگره آمریکا چندین پیشنهاد درباره سلب مصونیت قانونی شرکت‌های فناوری از  انتشار محتوا براساس الگوریتم‌ها را بررسی کرد. درحال حاضر ماده 230 قانون ارتباطات آمریکا پلتفرم‌های آنلاین را از هرگونه بازخواست به دلیل انتشار محتواهای گوناگون به کاربران در فضای مجازی منع می‌کند.

براساس پشنهاد جدید نمایندگان کنگره آمریکا قرار است ماده 230 دوباره اصلاح شود و انتشار محتوا براساس الگوریتم‌ها از این مصونیت خارج شود. به عبارتی اعضای کنگره هم متوجه ریشه مشکلات الگوریتم‌ها برای رده‌بندی محتوا و جذب مخاطب در شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام یا یوتیوب شده‌اند.

نمایندگان کنگره آمریکا به دلیل اینکه سیستم الگوریتم‌ها همزمان سرگرم کردن بیشتر مخاطبان و دسترسی‌ها را برای سرقت گران اطلاعات فراهم می‌کنند، به دنبال آن هستند تا با اصلاح ماده 230، شرکت‌های فناوری را مجاب کنند تا الگوریتم‌های‌شان را با مسوولیت بیشتر مدیریت کنند.

همانطور که فرانس هاگن از روزنامه‌نگاران مشهور آمریکایی پیش از این افشا کرده بود، اگر این ماده قانونی پیش از این اصلاح می‌شد، مدیران فیس‌بوک مجبور می‌شدند تا مسوولیت فعالیت بی‌حد و اندازه الگوریتم‌ها را بپذیرند و موضوع انتشار محتوای جهت‌دار به بهانه سرگرمی مخاطبان هم  از سوی قانون بررسی می‌شد.

کنگره آمریکا با اصلاح ماده 230 قانون انتشار محتوا در فضای مجازی به دنبال چیست؟

بخشی از آن به دلیل قدرت محدود اعضای کنگره آمریکا برای کنترل شبکه‌های اجتماعی است. کنگره به دنبال این است تا قدرت حاکمیت و مجازات بیشتری بر شبکه‌های اجتماعی وضع کند و انتشار محتوای جهت‌دار از طریق الگوریتم‌ها را مستقیما زیر نظر بگیرد.

تام مالینوفسکی، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا و از پیشگامان بررسی ماده 230 در این باره معتقد است هدف از این اصلاح، دست یافتن به روش نظارتی پایاست که براساس آن، انتشار محتوا از سوی شبکه‌های اجتماعی با مسوولیت همراه شده و در مواقعی که متحمل خطا شوند، ملزم به برقراری شرایط به حالت عادی شوند.

با این حال تلاش نمایندگان کنگره آمریکا بر پایه توجه به حق قانونی کاربران فضای مجازی بنا نهاده شده است. حقی که لازمه رسیدگی به آن پذیرش مسوولیت کامل از سوی مدیران شبکه‌های اجتماعی درباره محتوای منتشر شده در فضای آنلاین است.

سال 1996 هنگامی که این قانون را می‌نوشتند دنیا هنوز  انتشار محتوای بیش از حد انتظار جهت‌دار را برای کاربران اینترنتی به خود ندیده بود و کسی فکرش را نمی‌کرد کاربران اینگونه در فضای مجازی به بهانه اتصال با جهان مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

بنابراین تا زمانی که پلتفرم‌های اجتماعی برای تبلیغ محتوا عمل می‌کنند، آنچه مهم است رعایت انصاف و عدالت درباره پذیرش مسوولیت درباره محتوای منتشر شده است.

محتوای شخصی‌شده و پیشنهاد محتوا در فضای مجازی چگونه مشخص و بررسی می‌شود؟

فرانک پالن، از دموکرات‌های باسابقه آمریکایی و منتقد فعالیت بدون مسوولیت الگوریتم‌ها معتقد است محتوای شخصی با درخواست پلتفرم‌ها برای کاربران تهیه می‌شود و شرکت‌ها از تفکیک این موضوع با محتوای غیرشخصی کاملا آگاهی دارند. به عبارت دیگر هر گاه اطلاعات و محتوای مشخصی براساس ویژگی‌ها و موقعیت‌های منحصربه فرد در اختیار همان کاربر قرار گیرد، شخصی شده است.

در این بین حتی نمایش محتوای مربوط به فردی که توسط یک نفر دیگر در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود هم در دسته محتوای شخصی شده قرار می‌گیرد.

طرح پینشهاد شده نمایندگان کنگره آمریکا که با نام «طرح صیانت از آمریکایی‌ها در برابر الگوریتم‌های مخرب» ثبت شده است، در واقع اصلاحیه‌ای بر ماده 230 از قانون اساسی آمریکا درباره انتشار محتوا در فضای مجازی است.

براساس این طرح، هرگونه تضعیف حقوق شهروندان یا دستکاری اطلاعات مرتبط با کاربران در فضای مجازی دیگر از مصونیت قانونی برخوردار نخواهد بود و باید از سوی دادگاه بررسی شود.

فضای مجازی، فضایی بی‌کران و پرخطر

یکی از مشکلات اساسی کاربران در فضای مجازی بی‌کران بودن این محیط است به طوری که کاربران هرگز متوجه نمی‌شوند چگونه داده‌های شخصی آن‌ها از طریق وصل شدن به شبکه‌های اجتماعی در این فضا جابه‌جا  می‌شود.

بر این اساس، تشخیص بین الگوریتم‌های خوب و بد به این آسانی هم نیست. از امتیاز دادن به شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اعتبار بخشیدن پنج ستاره‌‌ای به آنها توسط کاربران، همگی نشان‌دهنده تفاوت‌های آماری در نحوه استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

جف کازف، نویسنده کتابی درباره نواقص ماده 230 از قانون انتشار محتوا، معتقد است شرکت‌های فناوری در این زمینه دست باز میدان را در اختیار دارند چراکه با توجیه شرایط از یک حالت خاص به حالت دیگر، به راحتی می‌توانند در دادگاه‌ها از خود در برابر ادعاها و شکایت‌ها دفاع کنند.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان هم بر این باورند که تغییر یا اصلاح این قانون به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند. هرچند بسیاری از منتقدان در این زمینه خواستار پایان دادن به سوء استفاده از کاربران و وجود مصونیت قضایی در این زمینه هستند.

کری گلدبرگ، از دیگر مخالفان این طرح، معتقد است این کار باعث تغییر تصورات مردم درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌شود و برای آن‌هایی که از نحوه کار شبکه‌های اجتماعی و الگوریتم‌ها به طور دقیق آگاه نیستند، نشانه‌های خوبی ندارد.

اختلافات بر سر این طرح زیاد است. به گفته مری آن فرآنکس، این طرح به حدی جامع و مانع نیست که بتواند همه فعالیت‌ها در حوزه شبکه‌های مجازی و اینترنت را پوشش دهد. به عنوان مثال ممکن است برای برخی پلتفرم‌های بزرگ مثل فیس‌بوک که میزبان و انتشاردهنده اطلاعات بسیاری در سراسر جهان هستند، به‌طور کامل خطرناک جلوه داده شوند اما از طرفی برخی سایت‌هایی را که عامل انتشار محتوای غیرعادلانه و مخرب به کاربران به شمار می‌روند در این فضا آزاد بگذارد.

راهکار نمایندگان کنگره

فرآنکس در این باره پیشنهاد می‌کند که بهترین راه برای مقابله با خطرات الگوریتم‌ها، پیدا کردن راه‌های قانونی برای پذیرش مسوولیت انتشاردهندگان محتوا در فضای مجازی است تا اینکه نمایندگان کنگره بخواهند به طور مستقیم شرکت‌ها و نحوه کار آن‌ها را هدف قرار دهند. به گفته او، اگر نمایندگان بتوانند این مسیر را دنبال کنند، هم فواید شبکه‌های اجتماعی در دنیای ارتباطات حفظ می‌شود و هم تغییری بزرگ درباره صیانت از کاربران در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

برای مثال در گزارش افشاگرانه هاگن از فعالیت‌های شبکه اجتماعی فیس‌بوک در خاورمیانه و آفریقا با میلیون‌ها کاربر مشخص شد دلیل قانع‌کننده‌ای درباره دستکاری اطلاعات در این مناطق از سوی فیس‌بوک وجود ندارد کما اینکه درحال حاضر ماده 230 همچنان برای مصونیت قضایی شبکه‌های اجتماعی آمریکایی در خارج از مرزها هم وجود دارد.

با این همه هرچند تا تصویب نهایی این طرح درباره قانون انتشار محتوا در فضای مجازی راه زیادی مانده اما اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روند بررسی فعالیت شبکه‌های اجتماعی و استفاده از الگوریتم‌ها را آغاز کرده‌اند و برای حل مشکلات اساسی پیش‌قدم شده‌اند و اتفاق بسیار خوبی است. بالاخره همانطور که راه‌اندازی و طراحی یک الگوریتم در فضای مجازی کار پیچیده‌ای است، طبیعی به نظر می‌رسد که طراحی قانون مرتبط با آن هم کار ساده‌ای نباشد.

۱۴:۴۹ ,۱۷ آذر ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


وزیر ارتباطات جزییات بسته‌های اینترنت ویژه انتخابات را اطلاع‌رسانی کرد.

اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی در ششمسن جلسه خود سه کمیته کسب‌وکارهای ...

طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی روز گذشته براساس اعلام رئیس کمیسیون مشترک بررسی‌کننده آن به طرح نظام تنظیم مقررات ...

عباس عبدی نوشت: کلیات طرح صیانت که با نام جدیدی برای رسیدگی در دستور کار کمیسیون ویژه مجلس قرار گرفته بود برخلاف قانون آیین‌نامه داخلی تصویب ...

نظر خود را ثبت کنید