عرضه رایتل به بورس صحت دارد؟ مدیرعامل اپراتور سوم جزئیات تازهای از ورود رایتل به بازار سرمایه اعلام کرد.
یاسر رضاخواه، درباره دلایل تعویق رایتل در عرضه اولیه گفت: «تقریباً از پایان تابستان سال گذشته آماده حضور در بورس بودیم، اما بورس آماده حضور ما نبود!»
وی افزود: «این روزها بازار سرمایه حال خوبی ندارد. عرضه یک شرکت جدید زمانی که بازار منفی است، باعث حرکت نقدینگیها به سمت این عرضه جدید میشود و امکان دارد بازار متلاطم، فشار جدیدی تجربه کند. چالش بورس تقریباً از تابستان سال گذشته شروع شد.»
مدیرعامل رایتل اعلام کرد: «با وجود چالشهای وجود در این بازار، ما جلسات پیشپذیرش را انجام دادهایم و از طریق هلدینگ صبا تأمین که هلدینگ سرمایهگذاری شستا است این فرایند را پیگیری میکنیم. به ما اعلام شده است، ظرف دو ـ سه هفته آینده و قطعاً قبل از یک ماه آینده، جلسه هیئت پذیرش بورس رایتل برگزار میشود؛ اگرچه باز این هم کافی نیست. جلسه هیئت پذیرش فقط میگوید رایتل صد درصد آماده ورود به بورس است و باز باید بایستیم و ببینیم که بازار سهام چه زمانی آمادگی این را دارد که رایتل را عرضه کنیم.»
منافع اقتصادی
وی با بیان اینکه ورود رایتل به بازار سرمایه با هدف ایجاد منافع اقتصادی انجام میشود، گفت: «ما میخواهیم با بورسی شدن رایتل منافع اقتصادی برای سهامدار ایجاد کنیم و این منافع اقتصادی را در ارائه سرویسها و خدمات جدید به مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی به کار گیریم. علاوهبراین، از طریق همافزایی با بدنه وزارت رفاه اقدامات مؤثر انجام دهیم.»
این مدیر جوان، عرضه رایتل به بورس را یک الزام استراتژیک دانست و تأکید کرد: «فکر میکنم رایتل تا یک سال و نیم آینده به جایی میرسد که من اسمش را ساحل آرامش و سکوی ثبات میگذارم و دیگر از آن نقطه رایتل به عقب باز نمیگردد و روبهجلو میرود. در آن مقطع منابعی وجود دارد که میتوان در حوزههای مختلف سرمایهگذاری کرد و حتماً آن موقع شستا و سازمان تأمین اجتماعی هم به کمک میآیند.»
رضاخواه گفت: «شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی، کسبوکارهای متنوعی دارد و نُه هلدینگ در زیرمجموعهاش است. به نظر من، یکی از نقاطی که رایتل میتواند روی آن سرمایهگذاری کند، نه این فضای بسیار متراکم و به قولی اقیانوس قرمز کسبوکارهای استارتآپی در حوزهی B2C است که میتواند به سبک B2B بیزینسهای enterprise حرکت کند. آن روز اگر ما در زیرساخت 5G آماده باشیم، شاید اصلاً تمرکز را روی بیزینسهای B2B و smart factory و بیزینسهایی که به آن اقیانوس آبی میگویند و اشباع نیست، بگذاریم. رایتل به خاطر وضع سهامدارش میتواند با استفاده از همافزایی با سهامدارش در آن حوزهها ارزشآفرینی زیادی برای صنعت کشور کند.»
موانع ورود
سکاندار رایتل با اشاره به یکی از چالشهای این شرکت خدمات ارتباطی برای ورود به بورس، ادامه داد: «ما نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که سهامداران با همه چالشهایی که با آن روبهرو هستند، داخل مجموعه سرمایهگذاری کنند. اما مطمئن هستیم که وقتی رایتل وارد بازار بورس شود، سهام رایتل با سرعت به مجموعههای خصوصی، عمومی واگذار شود و آن مجموعههای جدید سرمایهگذاری میکنند. از این طریق چالش سرمایهگذاری رایتل برطرف خواهد شد.»
وی با اشاره به تأثیر افزایش سرمایه رایتل بر توسعه این شرکت، گفت: «بخش زیاد سرمایهگذاری که در رایتل انجام میشود، با تمام حمایتهای شستا از محل عملیات شرکت و سودآوری اخیر است و این امر باعث شد شرکت در دو سال گذشته در مسیر توسعه حرکت کند؛ هرچند آهسته ولی باعث افزایش تعداد مشترکین و افزایش ترافیک شود. در یک سال و نیم گذشته، ششصد تا از هزار سایت شبکه رایتل در تهران به 4G+ تبدیل شده است.»
رضاخواه اعلام کرد: «رایتل تنها اپراتوری است که بیش از نصفی از سایتهای آن هنوز 3G است. ما در یک برنامه مشخص دنبال این هستیم که در ظرف یک سال و نیم تا دو سال آینده، رایتل سایت 3G نداشته باشد. همه سایتهای ما یا 4G یا 4G+ باشد که این مورد احتیاج به سرمایهگذاری دارد. امیدواریم حضور سهامداران جدید در سازمان بورس به ما در جذب سرمایه برای این روند توسعه یاری برساند.»
معمای سودآوری
این فعال حوزه ارتباطات با گرهگشایی از معمای سودآوری اخیر رایتل گفت: «در اغلب نقاط، ساختار هزینه را اصلاح و خیلی از تأمینکنندههای خارجی را با تأمینکنندههای داخلی جایگزین کردیم. درحالحاضر پیشرفتهترین زیرساختهای IT را با یکدهم قیمت توسط شرکتهای داخلی مدیریت میکنیم. این صرفهجوییها که در هزینههای جاری ایجاد شده است را با شرکتهای داخلی انجام دادیم و منافعهای حاصل از آن را در توسعه شبکه صرف کردیم. واقعاً اگر کسی بخواهد به معمای توسعه در رایتل بپردازد و ببیند چگونه این معما حل شد، شاید سرنخ آن همین نقطه باشد.»
وی تأکید کرد: «ما در دو سال گذشته یک عدد نزدیک به 600ـ700میلیارد تومان از محل منابع خود شرکت سرمایهگذاری کردیم. همچنین باید بدانید که رایتل به خیلی از تأمینکنندههایش بدهکار بوده است. در گذشته علاوهبر زیانانباشته ما یک بدهیانباشته هم داشتیم که خیلی از بدهیها را دادیم و همزمان منابعمان را صرف توسعه کردیم.»
مدیرعامل رایتل، اثرگذاری برای مستمریبگیران را ازجمله بزرگترین انگیزههای رایتل برای ورود به بورس، دانست و گفت: «عرضه رایتل در بورس نقدینگی برای سهامدار ما ایجاد میکند. سازمان تأمین اجتماعی و شستا در طول سالهای گذشته سرمایهگذاری بسیار زیادی در رایتل انجام داده بودند و این سرمایهگذاری نهتنها سودی برای این مجموعه، سهامداران و متولیان اصلیاش نداشت، بلکه زیانده هم شده بود. ما هر روز بیش از قبل علاقهمند هستیم رایتل سودآور و زیانانباشتهاش صفر شود و بتواند به سهامدارش سود دهد که درحالحاضر صد درصد آن در اختیار سازمان تأمین اجتماعی است. این امر انگیزه زیادی به من و همکارانم میدهد.»
وی تأکید کرد: «یکی از دلایلی که ما دوست داریم این اپراتور در بازار سرمایه عرضه شود این است که رایتل در ادوار مختلف قیمتگذاری شده و آخرینبار اردیبهشت 1400 بود که در تجدید ارزیابی شستا به عنوان یکی از داراییهای آن، در حقیقت یک ارزش تازهای روی آن گذاشته شد.»
5965
۱۱:۱۱ ,۱۷ آذر ۱۴۰۰
اخبار مرتبط
بدون نیاز به خرید بسته، از اینترنت پرسرعت لذت ببرید.
مدیرعامل رایتل از برگزاری جلسه هیات پذیرش سومین اپراتور تلفن همراه کشور در بازار بورس طی دو تا سه هفته آینده خبر داد.
جزئیات واگذاری فرکانس رایتل از زبان مدیرعامل این شرکت؛ یاسر رضاخواه به حواشی منتشرشده درباره فروش فرکانس رایتل به اپراتورهای دیگر پایان ...
رایتل یک سیمکارت دائمی جدید با امکان انتخاب شماره و ویژگیهای منحصربهفرد ارائه کرد.