نتایج یک پژوهش علمی بسیار معتبر نشان می‌دهد بهترین روش برای متقاعد کردن افراد مردد به واکسیناسیون اشاره به سلامت عمومی جامعه و وضعیت اقتصاد است، نه سلامت شخصی و ریسک مرگ؛ یعنی عوامل ملی‌گرایانه و دیگردوستانه از عوامل خودخواهانه برای متقاعد کردن مردم مؤثرتر هستند.

قرن نو ـ گروه بین‌الملل ـ علی نظیف‌پور: اگرچه شاید در آخرین روزهای همه‌گیری بیماری کووید19 باشیم (کالیفرنیا اولین دولت محلی در جهان است که رسماً پایان همه‌گیری را اعلام کرده است) اما همچنان مسئله‌ای که بشر با آن مواجه است اقلیتی هستند که حاضر به دریافت واکسن نیستند. آیا راهی برای متقاعد کردن این افراد وجود دارد؟  یک پژوهش علمی که محصول همکاری دانشگاه هاروارد در آمریکا و دانشگاه میلان در ایتالیا بوده پاسخی جامع و علمی به این سؤال داده است.

این پژوهش از این طریق رخ داد که بیش از شش هزار نفر را که برای دریافت واکسن مردد بودند از آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، نیوزلند شناسایی کرد. در قدم بعدی این افراد در معرض استدلال‌های مختلفی درباره واکسن قرار گرفتند. بخشی نیز به‌عنوان گروه کنترل در معرض هیچ استدلالی قرار نگرفتند. این فرایند شش ماه طول کشید.

نتایج این پژوهش اولاً نشان می‌دهد که متقاعد کردن افراد مردد کاملاً غیرممکن نیست. از افراد خواسته شده بود که پاسخ دهند که از 0 تا 10 چقدر احتمال دارد واکسن بزنند. حتی از بین افرادی که به این سؤال عدد 0 پاسخ داده بودند یک سوم تصمیم خود را تغییر دادند و واکسینه شدند. در دیگر گروه‌ها این آزمایش موفق‌تر بود و شامل نیم یا بیشتر می‌شد.

اما میزان موفقیت همه پیام‌ها یکسان نبود. شرکت‌کنندگان در معرض چهار نوع استدلال قرار گرفته بودند: 1) محافظت از خود، یعنی اگر واکسینه نشوید با خطر بیماری و مرگ روبه‌رو خواهید شد، 2) محافظت از دیگران، یعنی اگر واکسینه نشوید ممکن است بیماری را به دیگران انتقال دهید و جان آنان را در معرض خطر قرار دهید، 3) محافظت از بهداشت عمومی، یعنی واکسینه شدن شما وضعیت سلامتی در کل کشور را بهبود می‌بخشد، و نهایتاً 4) اگر واکسینه شوید اقتصاد به وضع عادی بازخواهد گشت.

در بین این پیام‌ها ناموفق‌ترین پیام مربوط به محافظت از خود بوده و موفق‌ترین پیام بهداشت عمومی و بعد از آن اقتصاد، که هر دو بسیار موفق بوده‌اند. محافظت از دیگران موفقیتی بینابینی داشته است. این امر یعنی حس وطن‌دوستی و دیگردوستی افراد بیشتر آنان را به تغییر رفتار متقاعد کرده است تا حس خودخواهی و منافع فردی.

این امر شاید عجیب به‌نظر برسد، ولی با دیگر رفتارهای انسانی مطابقت دارد: معمولاً برای انسان‌ها پرهیز از آسیب به خود در اولویت‌های مهم‌شان نیست و آن را حق خود و در حوزه زندگی شخصی می‌دانند، ولی در مورد دیگران و وطن حس تکلیف دارند و وجدان‌شان آزار می‌بیند. پژوهش‌های علمی این پدیده را قبلاً نیز نشان داده بودند: این استدلال که دود سیگار برای دیگران مضر است بسیار متقاعدکننده‌تر از استدلال‌های مرتبط به ضررهای سیگار برای خود فرد در کارزارهای تشویق مردم به ترک سیگار بوده است.

در ایران متأسفانه شاید استدلال مربوط به اقتصاد کارایی زیادی نداشته باشد چون مشکلات اقتصادی ایران به پیش از شیوع بیماری کووید19 بازمی‌گردند و عامل اصلی‌شان تحریم است. اما ازطرف‌دیگر توسل به حس وطن‌دوستی و دیگردوستی افراد می‌تواند ابزاری برای نهادهای دولتی و غیردولتی باشد که با استفاده از آن افراد مردد را از نظر خود بازگرداند.

5965

۰۷:۳۰ ,۰۱ اسفند ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


صحبت‌های آلبرت بورلا، مدیرعامل شرکت فایزر، درباره احتمال نیاز به تزریق دوز سوم واکسن کووید-19برای تقویت اثربخشی آن، موج جدیدی از اما و اگرها ...

پدیدار شدن سویه‌های جدید بیماری کووید19 تا حدی نتیجه احتکار واکسن توسط کشورهای غربی است.

منتقدین می‌گویند که دولت آمریکا به‌رغم وعده درباره اینکه تنها براساس نیاز مردم به صادرات واکسن اقدام کند، مذاکره با تایوان و میانمار نشان ...

دولت بایدن در حال تنظیم یک استراتژی برای واکسینه کردن مردم سراسر جهان در برابر بیماری کووید19 است. اما مشکل اصلی این برنامه این است که درحال‌حاضر ...

نظر خود را ثبت کنید