رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول گفت: توسعه 5G در گرو ایجاد انگیزه برای ورود صنایع به استفاده از سرویسهای این نسل خواهد بود، در حالی که همچنان شیب کاربری 4G بهسمت B2C است.
به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، همزمان با ششمین کنفرانس بینالمللی فناوریهای موج میلیمتری و تراهرتز که از روز سهشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی آغاز بهکار کرده و تا ۶ بهمن ادامه دارد، نخستین رویداد «رفع نیازهای فناورانه همراه اول در حوزه رادیویی» نیز برگزار شد.
این کنفرانس با هدف گسترش دانش در زمینه فناوری نوظهور امواج میلیمتری و تراهرتز بهوسیله ایجاد بستری مناسب برای گردهمایی دانشمندان برجسته دانشگاهی، محققان و پژوهشگران و همچنین تشویق محققان، تبادل تجربیات آزمایشگاهی، صنعتی و نتایج تحقیقاتی در حال برگزاری است.
در همین راستا نشست تخصصی با موضوع «نقشه راه توسعه مخابرات نسل پنجم باند میلیمتری» عصر امروز چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ با حضور وحید شاهمنصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول؛ محمد رضویزاده، سرپرست پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از سایر اپراتورهای تلفن همراه برگزار شد.
شاهمنصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این نشست با تأکید بر اینکه فناوری 5G هنوز نتوانسته به اهدافش برسد، اظهار کرد: پیشبینیهای جهانی میگوید احتمالاً تا انتهای 2030، تکنولوژی غالب همچنان 5G خواهد بود و در این شرایط فکرکردن درباره تکنولوژیهایی نظیر 6G غیرمنطقی است.
وی البته پرداختن به مقوله 6G در فضای دانشگاهی و در قالب ایدهپردازی را ارزشمند دانست و تصریح کرد: از ده سال گذشته صحبتهایی پیرامون 5G و استانداردهای آن شکل گرفت، اما بهواسطه اینکه استانداردهای آن دیر شکل گرفتند، اکنون هیچکدام از شبکههای نسل پنجم فعلی در دنیا، خواص توصیفی موارد مطرحشده در ده سال گذشته را ندارند.
رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول ادامه داد: اما با این وجود یوزکیسهای خوبی مبتنی بر این فناوری (5G) پیادهسازی شدند اما این فناوری همچنان معطل تقاضا از سمت کسبوکارها و بازار است.
شاهمنصوری این خلأ (نبود تقاضا) را یکی از دلایل عدم رغبت اپراتورها به توسعه این نسل از فناوری دانست و بیان کرد: تا وقتی نیاز از سمت بازار نباشد، اپراتورها با چه توجیه اقتصادی بهسمت بهروزرسانی شبکه خود با این فناوری جدید بروند.
وی اذعان کرد: تکنولوژی نسل پنجم آمده تا با در اختیار داشتن یک لایه تأمینکنندگی سرویس به نسبت نسل چهارم، سرویسهای بیشتری ارائه دهد؛ اما شیب شبکه 4G ما همچنان بهسمت B2C است در حالی که اپراتور آمادگی ارائه B2B نظیر سرویس NBIOT را هم دارد که اکنون بهدلیل گرانی تجهیزات انتهایی، تقاضایی سمت اپراتورها نیست.
رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول حل این مشکل را در گرو ارائه تسهیلات از سمت دولت و مشوقهای هوشمند مخصوصاً در حوزه مقرراتگذاری دانست و در ادامه اظهار کرد: ما بهنوبه خودمان در مرکز تحقیق و توسعه همراه اول اعلام کردهایم که هزینههای واحدهای صنعتی برای دریافت چنین سرویسهایی را متقبل میشویم تا با این کار ایجاد انگیزه شود، اما باید مدیری هم در آن سمت باشد که از این موضوع استقبال کرده و بهسمت ما بیاید.
شاهمنصوری یادآور شد: به عبارت دیگر مرکز تحقیق و توسعه همراه اول با هدف تحریک تقاضا و آمادهسازی صنایع در زمینه بهرهبرداری از این سرویسها، هزینه پایلوت را برعهده میگیرد؛ کما اینکه همکاری در این راستا با تایدواتر در حوزه بنادر شکل گرفت.
وی با اشاره به هدف مرکز تحقیق و توسعه در فعالسازی اکوسیستم داخلی در موضوعات مرتبط با Core و Beyond the core همراه اول، گفت: همچنین امکان حمایت از پیشنهادهای واصله از سمت اکوسیستم را هم داریم بهشرط اینکه ضمن توجیه اقتصادی، در Roadmap این مرکز نیز باشند.
با تکیه بر اظهارات وی باید امیدوار بود با ورود صنایع و بیزینسها به حوزه استفاده از یوزکیسها و سرویسهای G5، مقرونبهصرفگی جهت توسعه سریعتر این نسل از فناوری در کشورمان فراهم شود.
رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در پایان این نشست و در پاسخ به درخواست یکی از شرکتهای دانشبنیان مبنی بر حمایت، گفت: همانطور که گفتم مرکز تحقیق و توسعه همراه اول از دانشبنیانها در راستای تلاش برای فعالسازی اکوسیستم حمایت میکند که نمونهای از این حمایتها، سرمایهگذاری مستقیم این مرکز روی ۱۰۶ محصول مخابراتی در شبکه و سرویسهای دیجیتال و همچنین سرمایهگذاری ۱۵۰۰میلیاردی برای جایگزینی محصولات داخلی با نمونههای خارجی است.
5965
۰۰:۳۶ ,۰۶ بهمن ۱۴۰۱
اخبار مرتبط
آمار منتشرشده درباره وضعیت توسعه تلفن همراه حاکی از آن است که خطوط فعال تلفن همراه تا پایان سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، به ۱۳۱ میلیون و ۸۲۳ ...
با وجود وقوع زلزله ۵.۶ ریشتری در بندر چارک در استان هرمزگان، ترافیک شبکه در این منطقه زلزلهزده و حوالی آن، روان و بدون اختلال است.
یکی از مهمترین بخشهای هر مجموعه و سازمانی وجود یک مرکز تماس قوی برای ارتباط بهتر با مشتریان است تا مشتریان بتوانند سؤالات، مشکلات، پیشنهادات ...
با توجه به نرخ سرمایهگذاری اپراتورها و گزارشهای آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، میتوان به استانهای اول تا سوم از منظر ...
«بوتکمپ تخصصی اینترنت اشیا 1401» با حمایت مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و همراهی آکادمی همراه، توسط مرکز اینترنت ...