جایگزینی اقدامات تبلیغاتی و پوپولیستی رویکردی است که با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1400 جایگزین ارائه برنامه از سوی برخی کاندیداها شده و رونق بیشتری می‌گیرد.

«قرن نو - کتایون مافی»، این روزها برخی از کاندیداها برای پیروزی در رقابت‌ها دست‌به‌جیب شده‌اند .از جایزه یک‌میلیونی ستادهای انتخاباتی گرفته تا اجاره شیشه مغازه ها برای تبلیغات و بستی قیفی مجانی از سوی کاندیداها از شیوه‌های جدیدی است که در این دوره از انتخابات شاهد بروز و ظهور آن هستیم .

باوجود محدودیت‌های کرونایی کار به‌جایی رسیده است که برخی از ستادهای انتخاباتی در حال گرفتن نیرو تبلیغاتی از طریق آگهی‌ها هستند تا  برای شان پوستر، تراکت و بنر نامزدها را پخش کنند.  تأسف‌آور آنجاست که در این آگهی‌ها به سن و سال ، روابط عمومی ، جنسیت و ... اشاره‌شده است .

در مورد آنچه در فضای مجازی میگذرد، نیازی به تشریح نیست چراکه آنچه عیان است چه حاجت به بیان است . از انتشار مطالب خلاف واقعیت و شایعات علیه داوطلبان و توهین به سایر نامزدهای انتخاباتی در فضای مجازی تا اضافه شدن اجباری به فضای خصوصی کاربران  به مدد تکنولوژی و کانال‌های تبلیغاتی با وعده‌های چنانی، قارچ گونه در فضای مجازی ظاهر می‌شوند

اما سؤال اینجاست که این نوع جذب رأی تا چه اندازه مقبول است ؟ نکته عمیق‌تر اینکه نامزدها پول این تبلیغات خانه‌خراب‌کن را از کجا می‌آورند ؟

تبلیغات ضروری اما ...

مسلم است کسی که نامزد انتخابات می‌شود به تبلیغات برای شناساندن خودش به مردم نیاز دارد و قدر مسلم آنکه به منابع مالی زیادی هم نیاز دارد. ستاد انتخاباتی ، تراکت ، بروشور ، پوستر و نظایر آن ، همه،  پول می‌خواهد. اما شرایط اقتصادی این روزها و حال مردم  نشان می‌دهد که ریخت‌وپاش‌ها برای رسیدن به صندلی پاستورچندان موردنیاز نیست.

7 کاندیدای ریاست جمهوری همگی سال‌ها در مناصب دیگر مشغول به کار بوده‌اند و اتفاقاً  مردم  به‌خوبی همه آن‌ها را می‌شناسند و نیاز هم به معرفی ندارند .

 دیگر پخش موسیقی‌های حماسی و پذیرایی با چای و شربت و شیرینی یا پخش نان صلواتی و دوغ رایگان محلی مردم، را  تهییج نمی‌کند و آنچه برای آنها مهم است، رفع ابهامات در مورد عملکرد این کاندیداها و برنامه‌هایی است که آن‌ها در پیش رو دارند .

کار به‌جایی کشیده است که سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به واریز پول با استفاده از عکس و نام کاندیداها در هشداری به مردم گفت: این روزها یک سری افراد کلاهبرداری هستند که از نام و عکس کاندیداهای ریاست جمهوری سوءاستفاده می‌کنند و در بستر پیام‌رسان‌ها با اکانت جعلی مردم را فریب می‌دهند .

اما اینکه پول این تبلیغات از کجا می‌آید نکته‌ای است که باید برای مردم روشن شود  . قوانین متعددی هم دراین‌باره وجود دارد که ازجمله ماده 10 طرح شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی است .

بر اساس  ماده 10 این طرح مصوب ۶ بهمن ۱۳۹۸ ، "نامزدها مکلف‌اند، علاوه‌ بر ارائه اسناد و مدارک لازم در طول دوره برگزاری انتخابات به مراجع ذی‌صلاح، گزارش‌ مالی خود را که بیانگر مجموع منابع تأمین هزینه‌های انتخاباتی و تبلیغاتی به تفکیک موارد مذکور در ماده (۳) این قانون و همچنین تفصیل این منابع به‌صورت جزء‌به‌جزء مشتمل بر مشخصات کامل اشخاص و یا احزاب کمک‌کننده و همچنین امکاناتی که از محل منابع عمومی دریافت گردیده است و مصارف آن‌ها باشد، همراه با اسناد مالی لازم در خصوص دریافت و هزینه از حساب‌ معرفی‌شده، حداکثر ۲۰ روز بعد از رأی‌گیری به فرمانداری ذی‌ربط جهت ارسال به وزارت کشور و هیئت مرکزی نظارت ارائه دهند".

از سوی دیگر بر اساس ماده ۶ این طرح، "هزینه‌های انتخاباتی هر داوطلب صرفاً شامل موارد زیر است: ۱. هزینه‌های مربوط به دایر کردن محل ستاد انتخابات اعم از اجاره‌بهای آن و هزینه‌های خدمات و حمل‌ونقل و سایر موارد مربوط به ستاد، ۲. هزینه‌های برپایی تجمع عمومی مرتبط با اهداف انتخاباتی، ۳. هزینه‌های تبلیغات مجاز، ۴. هزینه و حق‌الزحمه عوامل اجرایی و کارشناسی ستادها در فعالیت‌های انتخاباتی".

حلقه مفقود شفاف‌سازی

البته ممکن است شماری کاندیداها از لطف از همشهری‌ها، دوستان و نزدیکان پولدار خود سخن به میان آورند و تهیه این هزینه‌ها را به آن‌ها نسبت دهند . اما به قول قدیمی ها " جواب های ، هوی است " ، سوال این است ؟  نامزدها  چگونه می‌خواهد این الطاف را جبران کنند؟

مردم دیگر نگاه‌های تئوریک و شعارهای فانتزی را نمی‌پسندند ، آن‌ها از مسئولانه گلایه‌های به‌حق  دارند و  می‌خواهند هر چه زودتر گره‌ای از مشکلات آن‌ها گشوده شود .

از سوی دیگر شفاف‌سازی از ارکان اصلی مردم‌سالاری دینی محسوب می‌شود و نامزدها  باید مسائل مالی خود را به‌صورت شفاف با مردم در میان بگذارند و هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف کنند.

شاید به همین دلیل است که برخی از ستادهای انتخاباتی از نظارت خود بر این امر سخن می‌گویند اما فاصله حرف تا عمل بسیار است .

در نهایت  خوشایند نیست که بگوییم یکی از جاهایی که شفافیت وجود ندارد، هزینه‌ کردها در انتخابات ریاست جمهوری است.

 

۱۴:۱۰ ,۲۶ خرداد ۱۴۰۰

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی