میزان درآمد صنعت بازی یکی از مهم ترین دلایلی است که موجب شده است تا این صنعت طی سال های اخیر بسیار توسعه پیدا کند و این اتفاق در حالی می افتاد که کسب درآمد از طریق بازی های کامپیوتری و ویدئویی تا یک دهه گذشته رویایی بیش نبوده است.

به گزارش گروه اقتصادی قرن نو، صنعت بازی های کامپیوتری در دهه 60 و 70 متولد شد ولی این صنعت طی این سال ها نتوانست پیشرفت چندانی بکند و با پیشرفت فناوری و ارتقا سطح داستان پردازی و کارگردانی و استفاده از بازی ها در صنایع نظامی، خلبانی، رانندگی و ... و به وجود آمدن راه های کسب درآمد از آن موجب شد تا این صنعت پیشرفت و توسعه سریع و عجیبی را طی سال های اخیر تجربه کند.

میزان درآمد صنعت بازی یکی از مهم ترین دلایلی است که موجب شده است تا این صنعت طی سال های اخیر بسیار توسعه پیدا کند و این اتفاق در حالی می افتاد که کسب درآمد از طریق بازی های کامپیوتری و ویدئویی تا یک دهه گذشته رویایی بیش نبوده است که ورزش های الکترونیکی  و مسابقات آنها به آن جامه عمل پوشانده اند.

ورزش های الکترونیکی که با نام " ای اسپورت " شناخته می شوند برای اولین بار در سال 1972 برگزار شدند؛ در آن زمان هر کس می توانست با پرداخت پول ناچیزی در مسابقات شرکت کند و جایزه را با خود به خانه ببرد؛ در نتیجه افزایش تعداد بازیکنان و به شهرت رسیدن آن ها طی دهه های 70 و 80 قمری ورزش های الکترونیک از یک سرگرمی به یک حرفه تبدیل شدند.

ورزش های الکترونیک به پنج روش در کسب درآمد بازیکنان نقش دارند که این پنج روش عبارتند از دریافت پول جایزه، دریافت پول از اسپانسر، دریافت حقوق ماهیانه و یا سالیانه، پخش زنده و تولید محتوا درخواستی و این پنج روش موجب شده است تا ارزش بازار ورزش های الکترونیک در سال 2019 به 1 میلیارد دلار برسد.

دریافت پول جایزه یکی از ساده ترین و قدیمی ترین روش های کسب درآمد برای یک گیمر حرفه ای است به طوری که این روش کسب درآمد از دهه 80 مرسوم است و بیشتر برای بازی های تک نفره مثل شنا و یا تنیس استفاده می شود و در این میان در بازی های تیمی نیز هر تیم با تعداد زیادی سرمایه گذار و اسپانسر به میدان می آید و اگر نتواند در بازی عملکرد خوبی داشته باشد تمام پول را از دست می دهد و یک بازیکن از تیم برنده جایزه را دریافت می کند و میان سایر بازیکنان تقسیم می کند و در این بین بهتر است که اعضا یک تیم برای اجرا مسابقه در یک مکان مشخص حضور پیدا کنند.

تا قبل از سال 2010 بازیکنان حرفه ای در طول هفته به تمرین می پرداختند و در آخر هفته در مسابقاتی شرکت می کردند که اسپانسر و سرمایه گذاران آن از قبل مشخص نشده بوده و یا حتی پیش می آمد که خیلی از مسابقات بدون حامی مالی برگزار می شدند چراکه سرمایه گذاران و اسپانسر ها هنوز نسبت به این صنعت بدبین بودند و آن را به عنوان یک سرگرمی می دیدند اما با گذشتن از سال 2010 سرمایه گذاران و حامی های مالی به این صنعت روی آوردند و با انتخاب بازیکنان حرفه ای تیم هایی ساختند که تحت حمایت آنها وارد مسابقات می شدند و به تبع نحوه پرداخت ها نیز در چنین وضعیتی تغییر کرد.

به عنوان مثال در این میان لیگ اورواچ که  توسط توسعه دهنده آن شرکت بلیزارد انترتینمنت حمایت و برگزار می‌شود علاوه بر در نظر گرفتن مزایایی برای بازیکنان خود حداقل حقوق 50 هزار دلار را برای آنها در نظر گرفته است؛ این لیگ با همکاری مجموعه تیم های دائمی و مستقر در شهرهای مختلف جهان که توسط گروه‌های جداگانه اسپانسر و پشتیبانی می‌شوند مسابقه ورزشی برگزار می‌کند.

امروزه بسیاری از تیم ها برای جذب بازیکنان حرفه ای مزایای بیشتری ارائه می دهند که از جمله آنها می توان به خانه های تیمی میلیون دلاری با متخصصان تغذیه و سرآشپزها در سراسر لس آنجلس، برلین و سایر مراکز دنیا اشاره کرد.

حمایت های مالی یکی دیگر از راه های کسب درآمد هم برای بازیکنان حرفه ای و هم برای برگزار کنندگان مسابقات و پخش کنندگان آنها است و طی سال های اخیر خیلی از برندهای معروف مثل مرسدس بنز، بی ام دبلیو، کیا و ... به دلیل محبوبیت های فزاینده ورزش های الکترونیک به حمایت مالی از این صنعت پرداخته اند و در این بین افراد مشهور نیز طی چند سال اخیر وارد این صنعت شده اند که از جمله آنها می توان به مایکل جوردن بازیکن لیگ ان بی ای و یا درک خواننده و رپر معروف آمریکایی اشاره کرد.

در این بین پخش کنندگان مسابقات دیگر گروهی هستند که در این صنعت به کسب درآمد می پردازند و یکی از معروف ترین آنها توییچ نام دارد که 72 درصد بازار را در اختیار دارد و پس از آن یوتوب با 20 درصد مخاطب و فیسبوک و میکسر به ترتیب با 5 و 3 درصد در این گروه هستند؛ هزینه اشتراک های توییچ به ترتیب امکاناتی که در اختیار کاربران خود قرار می دهد می دهد از ماهی 4 دلار و 99 سنت آغاز می شود و تا 24 دلار و 99 سنت بالا می رود.

بازیکنان حرفه ای و یا پخش کنندگان مسابقات معمولا نسخه کوتاه شده و ویرایش شده بازی های خود را در یوتوب به اشتراک می گذارند تا طرفدارانی که قادر به مشاهده بازی در زمان مقرر نبوده اند بتوانند در یوتوب بازی را مشاهده کنند؛ بارگذاری ویدئوها در یوتوب یکی دیگر از روش هایی است که گیمرها به واسطه آن کسب درآمد می کنند. مطابق توییچ یوتوب نیز برای کاربران خود و عضویت آنها در کانال ها حق اشتراک دریافت می کند که مبلغ آن 4 دلار و 99 سنت است.

 

 

۱۰:۰۸ ,۱۷ تیر ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


ایران در هفت ماهه سال ۹۹ به عنوان صادرکننده فعال بنزین در منطقه حضور داشته و در این مدت از محل صادرات بنزین درآمدی حدود ۱.۴ میلیارد دلار به دست ...

ایسنا نوشت: یک چینی وارد جمع ۱۰ ثروتمند نخست جهان شد.

طبق آخرین داده‌های آماری، متوسط درآمد سالیانه کارگران در سال ۹۲ برابر ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که با رشدی ۱۵۳درصدی تا سال ۹۸ به ۳۴ میلیون ...

طبق برآوردهای صورت‌گرفته آمازون یکی از پردرآمدترین شرکت‌ها در دنیا است که دقیقه‌ای 18 میلیارد و 756 میلیون تومان پول در می‌آورد.

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی