محققان در مطالعات جدید و آزمایش‌های گسترده در مورد فواید «مسواک زدن» به نتایجی مبنی‌بر جلوگیری از ابتلا به «آلزایمر» بر اثر استفاده از مسواک رسیده‌اند.

پژوهشگران دانشگاه برگن ارتباطی روشن بین بیماری‌های دهان و دندان با آلزایمر کشف کرده‌اند.

پایگاه خبری ایندیپندنت در گزارشی از نتایج این تحقیق توضیح می‌دهد؛ یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهند، بیماری لثه (ژنژیویت) نقش تعیین‌کننده‌ای در ابتلا به آلزایمر دارد.

یکی از پژوهشگران با نام مایدل در آزمایشگاه تحقیقاتی گروه علوم بالینی دانشگاه (UiB) در شهر برگن نروژ می‌گوید: «ما براساس شواهد مبتنی‌بر DNA کشف کردیم باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری لثه هستند، از دهان به مغز منتقل می‌شوند؛ این باکتری، پروتئینی تولید می‌کند که منجر به تخریب سلول‌های عصبی مغز می‌شود و به از دست دادن حافظه و در نهایت، ابتلا به آلزایمر می‌انجامد.»

این پژوهشگر معتقد است باکتری، به‌تنهایی باعث آلزایمر نمی‌شود اما خطر ابتلای به بیماری را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. همچنین باعث پیشرفت سریع بیماری آلزایمر می‌شود؛ بااین‌اوصاف، مطالعات نشان می‌دهند برخی از راهکارهایی که می‌توانید برای کاهش سرعت رشد آلزایمر به‌کار ببندید، در نزدیکی شما وجود دارد.

پیشتر ثابت شده بود باکتری‌های بیماری لثه می‌توانند از دهان به سمت مغز حرکت کنند و منجر به انتشار آنزیم‌هایی شوند که سلول‌های عصبی مغز را تخریب می‌کند؛ حالا این موضوع توسط مایدل برای نخستین‌بار از طریق شواهد DNA اثبات شده است.

مایدل و همکارانش 53 نفر مبتلای به آلزایمر را بررسی و آنزیم مورد‌نظر را در 96 درصد از آنها کشف کردند! این پژوهش‌ها، امید تازه‌ای به دانشمندان داده است تا به جنگ آلزایمر بروند.

مایدل اضافه می‌کند: «دندان‌های خود را بشویید و از نخ دندان استفاده کنید؛ اگر در معرض بیماری لثه هستید و افراد مبتلا به آلزایمر در خانواده‌ دارید، به‌طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و دندان‌هایتان را به‌خوبی تمیز کنید.»

5965