روح رقابت‌های ورزشی از گذشته حول قدرت، سرعت، استقامت و تلاش ورزشکاران و تیم‌ها و هیجان‌های حول بازی‌ها شکل گرفته اما با توسعه تکنولوژی در صد سال اخیر، فضای ورزش و فعالیت‌های ورزشی تغییر کرد و بهبود تدریجی قابلیت‌های ارسال تصاویر و پخش زنده رقابت‌ها، اطلاع‌رسانی و انتشار گسترده اخبار و تحلیل‌ داده‌های مسابقات برای بینندگان و برگزارکنندگان جذابیت‌های بسیاری را به این حوزه افزود.

به گزارش گروه فناوری اطلاعات قرن نو، جایگاه فناوری‌های نوین در حوزه ورزش با رشد سریع جریان‌های مالی و سرمایه‌گذاری‌های کلان ورزش به یک فعالیت اقتصادی و به نوعی صنعت در جهان تبدیل شده است.

رقم‌های کلان حق پخش مسابقات، تبلیغات میدانی و تلویزیونی، قراردادهای کلان و بلندمدت ورزشکاران و مربیان، جوایز ارزنده مسابقات بین‌المللی، رویکردهای ملی و بین‌المللی حکومت‌ها و… ابعاد مختلف این صنعت را شکل می‌دهند.

با توسعه روزافزون ارتباطات و فناوری‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، پتانسیل‌های بیشتری برای افزایش جذابیت و بهبود کارایی مسابقات در اماکن و محافل ورزشی ایجاد شده است.

اینترنت اشیاء و نسل پنجم خدمات ارتباطی (5G) دو نمونه بارز از فناوری‌هایی هستند که امکان ارائه تجربیات جدیدی را برای علاقه‌مندان و ورزشکاران در ورزشگاه‌ها فراهم کرده‌اند.

استادیوم‌های هوشمند

استادیوم SoFi در کالیفرنیا آمریکا نمونه‌ واقعی از استادیومی است که از IoT و نسل جدید Wi-Fi برای ایجاد یک تجربه منحصربه‌فرد بهره برده است.

این استادیوم مجهز به Wi-Fi 6 با پهنای باند بسیار بیشتر به نسبت نسل‌های قبلی Wi-Fi است درحالی‌که پوشش 5G نیز ایجاد شده است. ارائه اینترنت با قابلیت اطمینان و سرعت بسیار بالا و همچنین امکان پخش زنده شخصی ویدئو 4K تجربیات ملموسی را برای تماشاگران فراهم می‌کند.

استادیوم‌های هوشمند امکان رقابت با محتواهای آنلاین و تلویزیونی را دارند و می‌توانند نرخ جذب و رضایت تماشاگران را افزایش دهند.

قابلیت‌های دیگری نیز برای بهبود شرایط استادیوم‌های هوشمند تعریف شده است. مثل استادیوم Levi کالیفرنیا که از یک سامانه IoT جهت پایش تهویه مطبوع داخل استادیوم استفاده می‌شود.

ردیابی مصرف آب و برق در استادیوم جهت مدیریت مصارف انرژی، جلوگیری از خرابی تجهیزات با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، کنترل ازدحام جمعیت در مبادی ورودی و خروجی و ایستگاه‌های تجاری و تفریحی، بهبود قابلیت‌های امنیتی و شناسایی افراد قانون‌گریز، هوشمندسازی فرایندهای تخصیص پارکینگ، تجربه‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی (AR/VR) برای هواداران و تجربه حضور در زمین، تحویل سفارش خوراکی تماشاچیان با پهپاد (حذف رفت‌وآمدهای اضافه داخل استادیوم)، بازپخش‌های 360 درجه تصاویر بازی بر روی گوشی یا صفحات نصب‌شده در هر زمان با درخواست تماشاگر و نورپردازی و روشنایی هوشمند محیطی برخی از راهکارهایی هستند که در استادیوم‌های هوشمند به‌واسطه استفاده از IoT و 5G ارائه می‌شوند.

داده‌های ورزشکاران

با استفاده از تجهیزات پوشیدنی ورزشکاران مثل جلیقه‌ و کفش متصل امکان جمع‌آوری و تحلیل داده‌های عملکردی بازیکنان وجود دارد. با این عمل ویژگی‌های بازیکنان شناسایی شده، عملکرد آنها بهبود می‌یابد و احتمال مصدومیت‌ها کاهش خواهد یافت.

از طرفی تیم‌های مختلف فنی و پزشکی با استفاده از نتایج تحلیلی، همواره بهترین تصمیمات را در به‌کارگیری افراد، تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها لحاظ می‌کنند. تشخیص دقیق زمان موردنیاز برای بازیابی مصدومیت یک بازیکن یکی از مواردی است که دانشمندان سعی دارند با استفاده از IoT بستر آن را فراهم کنند.

به‌کارگیری داده‌های جمع‌آوری‌شده از بازیکنان، فعالیت‌ها و اماکن می‌تواند صاحبان کسب‌وکار را نیز در طراحی استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغاتی یاری کند.

امکان توسعه محصولات ورزشی متناسب با ویژگی‌ها و نیازهای ورزشکاران دیگر مزیت بهره‌برداری از فناوری در صنعت ورزش خواهد بود.

ارائه تبلیغات هوشمند در ورزشگاه‌ها نیز جهت تأثیر حداکثری روی تماشاچیان و فروش هوشمندانه محصولات به آنها پیشنهاد شده است.

5965

۰۹:۳۰ ,۰۸ مرداد ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


بررسی پرونده‌ مربوط به جاسوسی که یک مامور مخفی سابق لهستان و یک کارمند سابق هواوی درشرایطی در دادگاه وارساو لهستان آغاز شد که برخی کشور‌های ...

تلاش‌های تهران برای رفع تحریم‌های آمریکا می تواند به شرکت MTN آفریقای جنوبی اجازه دهد حدود ۲.۸ میلیارد راند (۲۰۴ میلیون دلار) پول نقد را از ایران ...

جنرال موتورز در نظر دارد از سال ۲۰۲۴ و با همکاری اپراتور AT&T مدل‌های مختلف خود را به فناوری ۵G مجهز کند. در این راستا خودروساز بزرگ آمریکایی ...

تعداد گوشی‌های هوشمند 5G در دنیا با افزایش تعداد مودم‌های 5G در دستگاه‌های ارزان‌تر، با کاهش قیمت آنها و همچنین افزایش تعداد شبکه‌های نسل ...

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی