برخلاف روند ما‌ه‌های گذشته که بازار خودرو با اندک نوسان نرخ‌ها مواجه بود، در دو هفته گذشته قیمت‌ها در این بازار ترمز بریده و همچنان بر مدار صعودی حرکت می‌کند.

قرن نو ـ گروه اقتصادی: بررسی‌ها نشان می‌دهد در دو هفته گذشته خانواده پراید در بازار بین نُه تا سیزده میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌ و همچنین به‌طرز شگفت‌انگیزی بر نرخ انواع خودروی تیبا در بازار افزوده شده است.

البته خودروهای تولیدی گروه ایران‌خودرو نیز از این شرایط مصون نبوده‌اند؛ به‌طوری‌که انواع پژو پارس هفده تا بیست میلیون تومان، انواع سمند بین 6.5 تا شانزده میلیون تومان، انواع پژو 405 هم بین دو تا شانزده میلیون تومان، انواع پژو 206 هم بین نوزده تا 22 میلیون تومان، انواع پژو 207 نیز هیجده تا 37 میلیون تومان و... افزایش نرخ را تجربه کرده‌اند.

میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو گفت: اکنون بازار خودرو در وضعیتی قرار گرفته که شاهد فاصله قابل‌توجه قیمت کارخانه‌ای محصولات با نرخ‌های بازار هستیم؛ به‌طوری‌که اختلاف قیمت زیاد باعث شده جذابیت خرید خودرو از کارخانه به حدی بالا باشد که هر میزان که عرضه شود با تقاضای بالا در بازار مواجه می‌شود.

تأثیر نرخ ارز بر وضعیت قیمت‌ها در بازار خودرو

وی تصریح کرد: در مقابل، قیمت خودرو وابستگی شدیدی به نرخ ارز دارد و کاملاً با تغییرات نرخ ارز شاهد تغییر و نوسان نرخ‌ها در بازار خودرو هستیم.

وی ادامه داد: البته باید اشاره کرد به دلیل چشم‌انداز منفی نسبت به توافق با آمریکا در قالب برجام با چشم‌انداز منفی مواجه شده و پیش‌بینی‌ها از نرخ ارز این است که تا انتهای سال با وضعیت صعودی قیمت‌ها مواجه خواهیم بود؛ به‌همین‌دلیل بازار خودرو کاملاً از این مسئله تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد شاهد فرایند صعودی قیمت‌ها در این بازار خواهیم بود.

استمرار وضعیت فعلی بازار خودرو تا پایان سال 1400 

بیگی گفت: البته با استقرار دولت سیزدهم و اعمال برنامه‌های وزرای مرتبط، شاهد تغییرات اندکی در بازار خواهیم بود اما اگر شاخص‌های کلان اقتصادی تا انتهای سال تغییر چندانی نداشته باشد؛ وضعیت فعلی بازار خودرو نیز ادامه‌دار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت اگر در فرایند نشست‌های برجام به توافق برسیم و مسائل دیگر مانند توافق با چین به صورت عملیاتی اجرایی شوند و دورنمای اقتصاد را مثبت کنند؛ می‌توان انتظار داشت تقاضاهایی که در چند سال اخیر (از سال 97 تاکنون) انباشته شده و از تقاضای واقعی و مصرفی بازار به‌شدت بالاتر بوده موجب پدید آوردن شوک تقاضا و رکود سنگین خواهند شد؛ بنابراین باید خود را برای آن دوره آماده کنیم البته این مسئله و رسیدن به چنین دورنمایی از اقتصاد در گرو به نتیجه رسیدن مذاکرات و توافقات بین‌المللی است.

وی بیان کرد: هر توافقی که بتواند دورنمای آینده اقتصاد ایران را برای مردم کشور مثبت کرده و انتظارات تورمی را تعدیل کند، می‌تواند روند افزایشی قیمت‌ها را تا حدی متوقف کند.

لزوم توافق نهادهای مختلف نسبت به تعیین شیوه قیمت‌گذاری خودرو

بیگی گفت: نکته بعدی درباره سرنوشت آینده بازار خودرو به شیوه قیمت‌گذاری در این بازار بازمی‌گردد و باید توجه داشت شورای رقابت در مهر ماه به پایان دوره شش‌ساله خود نزدیک می‌شود؛ بنابراین باید دید که دولت، مجلس و قوه قضائیه چه اعضایی را برای این شورا انتخاب خواهند کرد؛ بنابراین باید منتظر آن زمان و موضع‌گیری اعضای این شورا نسبت به شیوه قیمت‌گذاری خودرو ماند.

وی تصریح کرد: اگر وضعیت فعلی قیمت‌گذاری دنبال شود به‌گونه‌ای‌که خودروساز مدعی فروش خودرو زیر قیمت تولیدی خود باشد و تولید هر خودرو را مساوی با زیان بداند، شاهد ادامه شرایط فعلی و فاصله تقریباً نصف قیمتی محصولات کارخانه‌ای با بازار خواهیم بود.

وی توضیح داد: شیوه فعلی قیمت‌گذاری سبب شده قیمت محصولات در بازار به ویژه برای محصولات ایران خودرو دو برابر نرخ کارخانه‌ای محصولات باشد بنابراین به جرئت می‌توان گفت ادامه این وضعیت سبب می‌شود تا بازار خودرو نتواند هیچ تصویر مثبتی از عرضه دریافت کند اما اگر قیمت‌ها نحوی اصلاح شود که هم خودروساز به‌گونه‌ای از تولید خودرو سود کند و هم فاصله قیمتی بازار و کارخانه به یکدیگر نزدیک شود، افزایش عرضه بازار را تحت‌ِتأثیر قرار خواهد داد و می‌تواند بر روی تقاضا اثرگذار شود و قیمت‌ها را تعدیل کند.

وی با اشاره به وجود اختلاف‌نظر بین نهادهای مختلف مانند شورای رقابت، خودروسازان، سازمان حمایت، سازمان بازرسی در زمینه قیمت خودرو گفت: هرکدام دارای نظرات متفاوت نسبت به قیمت خودرو هستند و به اعتقاد بنده در دولت سیزدهم، یک بار برای همیشه باید این مسئله پیگیری و بررسی شده و نسبت به شیوه تعیین قیمت خودرو بازنگری شود و تمام این نهادها به نرخی برسند که به عنوان قیمت و نرخ تمام‌شده خودرو مورد توافقشان باشد.

وی تأکید کرد: با این کار نهادهای مختلف دیگر به دنبال نقش‌آفرینی و کشمکش در مورد قیمت واقعی خودرو نخواهند بود.

وی درباره اینکه در مقابل مصرف‌کنندگان از کاسته شدن کیفیت خودروها گلایه دارند، نیز گفت: کیفیت خودروهای تولیدی فعلی نسبت به چند سال گذشته تغییری نکرده و تقریباً قطعات با همان کیفیت تولید می‌شوند بنابراین باید توجه داشت قیمت تمام مواد اولیه تولید خودرو افزایش یافته و گران شده است.

ضرر انباشته  هزار هزار میلیارد تومانی سایپا و ایران‌خودرو

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش فاصله نرخ کارخانه‌ای و بازار منجر به ضرر مصرف‌کننده نهایی نخواهد شد، توضیح داد: این سؤال را باید درباره تمامی کالاهایی که در بازار به فروش می‌رسد، بپرسیم به‌طوری‌که برای مثال به نفع مردم است که روغن به جای هشت هزار تومان، دو هزار تومان عرضه شود اما چرا دولت چنین تصمیمی نمی‌گیرد؛ زیرا اگر محصولات را از یک حد قیمتی پایین‌تر عرضه‌ کنند، تولیدکننده دیگر اقدام به تولید نمی‌کند زیرا منجر به ضرر آنها می‌شود. در مورد قیمت خودرو نیز همین مسئله صادق است؛ به‌طوری‌که اگر در پایان شش ماهه امسال به صورت‌های مالی سایپا و ایران‌خودرو نگاه کنیم به حتم با ضرر انباشته هزار هزار میلیارد تومانی این دو گروه خودروساز مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: این مسئله را باید این‌گونه معنا کرد که قیمت خودروها بالا رفته و طبیعی است که کارخانه محصولات را با قیمت بالاتری به فروش برساند؛ از سال 1397 تاکنون قیمت همه محصولات صنعتی بیش از شش تا هفت برابر افزایش یافته؛ درحالی‌که افزایش قیمت محصولات این دو خودروساز صرفاً حدود چهار برابر افزایش یافته است.

تأثیر وضعیت اقتصاد کلان بر قیمت‌های بازار خودرو

وی خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که وضعیت اقتصاد کلان کشور و مواردی مانند تورم و نرخ ارز، تأثیر بسیار عمده‌ای بر وضعیت بازار خودرو دارد.

اثر اندک آزادسازی واردات خودرو بر محصولات داخلی

این کارشناس صنعت خودرو درباره تأثیر آزادسازی واردات خودرو بر وضعیت این بازار و تعدیل نرخ‌ها اظهار کرد: در زمینه واردات خودرو باید در نظر داشت که در بهترین حالت واردات حدود هفت درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص می‌دهد و بیشترین میزان واردات خودرو به کشور بین هفتاد تا صد هزار دستگاه خودروی خارجی به کشور بوده و اگر فرض کنیم واردات خودرو هیچ‌گونه مشکل ارزی برای کشور ایجاد نکند؛ بر روی قیمت خودروهای گران‌قیمت بیشترین اثر را خواهد داشت و در مقابل تأثیر اندکی بر نرخ سایر خودروها دارد اما میزان اثرگذاری آن بر قیمت خودروهای ارزان‌‌قیمت پایین خواهد بود.

وی ادامه داد: در مقابل واردات خودرو فشار ارزی را بالا‌ می‌برد و منجر به افزایش تقاضا برای ارز می‌شود و به همان نسبت موجب گران شدن نرخ ارز می‌شود و در نهایت خودروهای گران‌قیمت، افزایش مجدد نرخ را تجربه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: اگر واردات خودروهای خارجی به صورتی انجام شود که بر قیمت ارز تأثیرگذار شده و در حجم هفتاد تا هشتاد هزار دستگاه خودرو انجام شود شاهد دو نوع اثر در بازار خواهیم بود؛ عرضه خودروهای گران‌قیمت را زیاد می‌کند و تا حدودی سبب کاهش نرخ این دسته از خودروها می‌شود و تأثیر اندکی نیز بر قیمت خودروهای تولید ایران‌خودرو و سایپا دارد. همچنین تأثیر دوم آن را باید این‌گونه بررسی کرد که تقاضا را بالا می‌برد و به تناسب سبب گران شدن نرخ ارز می‌شود و در نهایت منجر به اثر معکوس بر قیمت خودرو‌ها خواهد شد  و تحت‌ِتأثیر این مسئله خودروهای ارزان‌قیمت نیز متأثر از افزایش نرخ ارز خواهند شد.

بیگی گفت: تازمانی‌که شرایط و وضعیت ارزی کشور به ثبات نرسیده باشد و نسبت به درآمدهای ارزی کشور به اطمینان‌خاطر نرسیده‌ایم، به نظر می‌رسد باز کردن گسترده واردات خودرو بر وضعیت کلی بازار خودرو تأثیر مؤثری نخواهد داشت.

5965

۱۷:۵۴ ,۰۶ شهریور ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی ...

موضوع آزادسازی قیمت خودرو سال‌هاست مطرح‌شده، اما در ماه‌های گذشته این موضوع با موافقت وزارت صمت جدی‌تر از گذشته دنبال شده است. در همین راستا ...

این روزها میزان ریزش قیمت حاشیه بازار خودروهای چینی در مقایسه با نرخ فروش کارخانه آنها بیشتر از خودروهای داخلی بوده و نرخ برخی از این خودروها ...

با گذشت حدود هفت ماه از ممنوعیت درج قیمت مسکن و خودرو در آگهی های اینترنتی، شنیده ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس موافق بازگشت قیمت ...

بازگشایی بازارهای مالی و بازار خودرو در 24 ساعت گذشته با افزایش قیمت‌ها در این بازار همراه بوده است به طوری که در این مدت سمند ال‌ایکس مدل 99 ...

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی