مدیران و تیم‌های راهبری آنها باید از فناوری‌هایی که تحولات این روزهای دنیای دیجیتال را شکل می‌دهند، باخبر باشند؛ چراکه جزئیات این دانش نسبت به گذشته بسیار بیشتر است. اما چرا اینگونه است؟

قرن نو ـ گروه فناوری اطلاعات ـ سپیده اشرفی: برخلاف موج‌های قبلی، موج جدید نیاز به اطلاعاتی از نحوه عملکرد سازمان‌ها دارد؛ برای مثال، اگر تولیدکننده خودرو باشید، آیا کارتان مربوط به ساخت خودرو است یا مرتبط با حمل‌ونقل و مشتریان است؟ چیزی که خیلی ارزش دارد، این است که IP شما در زمان طراحی پیشرانه یا الگوریتم خودران‌ها، وابسته به اطلاعاتی است که در زمان طراحی خودرو به کار می‌برید؟

مدیران هر صنعتی باید چنین پرسش‌هایی را از خود داشته باشند و به صورت دقیق‌تر فناوری‌هایی را امتحان کنند که می‌تواند بازار یا روش پیشبرد صنعت‌شان را تغییر دهد. باید به عنوان یک مدیر، تیم اجرایی و کارمندانتان را با مهارت‌های تازه و طرز فکری آشنا کنید که بتوانند در تحولات دنیای دیجیتال موفق باشند.

توماس ام زیبل، در مجله اینترنتی C3.ai پیشنهاد داده یک لیست مطالعه جامع داشته باشید. من به تمام مدیران و تیم‌های اجرایی، این شش کتاب را توصیه می‌کنم تا بتوانند با مفهوم فناوری‌هایی که دنیای این روزها را تغییر داده بهتر آشنا شوند؛ مثل آشنایی با تئوری مهم هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء یا آشنایی با نحوه موفقیت در کار کردن با این فناوری‌ها.

1. «اطلاعات: یک تاریخچه، یک تئوری و یک طوفان». نویسنده جیمز گلیک. این کتاب شما را به آغاز تئوری اطلاعات می‌برد و نوآوری‌های این روزها را در بستری تاریخی تشریح می‌کند.

2. «نوآوران: چگونه گروهی از هکرها و نوابغ، انقلاب دیجیتال را رقم زدند». نوشته والتر ایساکسون. تاریخچه فناوری اطلاعات از لاولیس و چارلز ببیج در قرن نوزدهم تا آیفون و اینترنت که در این کتاب نوشته شده، کمک می‌کند که اطلاعات دیجیتال را به عنوان یک سیر تکاملی طبیعی بدانید که در طول هفتاد سال گذشته شدت گرفته است.

3. «استاد الگوریتم: چگونه نیاز به ماشین محاسبه‌گر باعث از نوساخته شدن دنیای ما شد؟». نوشته پدرو دومینگوس. اگر دنبال درک مفهوم الگوریتم هستید، این کتاب را بخوانید. دومینگوس در این کتاب سیر تکاملی تئوری الگوریتم را توضیح داده و آن را در بستر آمار، ریاضی و مباحث منطقی که در مدرسه یا دانشگاه آموخته‌اید بیان می‌کند. واقعاً دید شما را باز می‌کند.

4. «بیگ دیتا (عظیم‌داده): انقلابی که نحوه زندگی، کار و تفکر ما را دگرگون می‌کند». نوشته ویکتور مایر شونبرگر و کنت کوکر. واقعی‌ترین گفتمان از یک موضوع به‌شدت بدفهم. این کتاب به شیوه‌ای عملی و بدون هیاهو به شما کمک‌ می‌کند تا درباره عظیم‌داده‌ها فکر کنید.

5. «ماشین‌های پیشگو: اقتصاد ساده هوش مصنوعی». نوشته آجای آگراوال، جاشوا گانز و آوی گلدفارب. یک گفتمان واقعی درباره الگوریتم و مشکلاتی که می‌تواند واقعاً برطرف کند.

6. «نسل ماشین‌های ثانویه: کار، پیشرفت و رفاه در عصر فناوری‌های درخشان». نوشته اریک برینجولفسون و اندرو مکافی. یک اثر خیالی که هنر ممکن‌ها، انگیزه و الهام را هدف قرار گرفته است.

شاید این لیست کتاب‌ها قدری سخت به نظر برسد اما همه‌شان کتاب‌هایی قابل‌درک، خوب و شاهکارند. اگر می‌خواهید وارد این بازی شوید ـ اگر می‌خواهید در تغییرات دیجیتالی سازمانتان موفق باشید ـ باید وقت، هزینه و انرژی بگذارید تا این حوزه را بشناسید. جادو یا راز و رمزی در کار نیست. اما باید زبان این دنیا را بشناسید تا دقیق‌تر وارد آن شوید، مسائل را مدیریت کنید، تصمیم درست بگیرید و مدیریت تغییرات را در دست بگیرید.

بسیاری از اطلاعاتی که ممکن است درباره الگوریتم به شما بگویند، یک مشت اطلاعات و حرف‌های توخالی است که مدعیان تخصص می‌گویند و تا به حال هیچ‌کاری هم دراین‌زمینه انجام نداده‌اند. باید بتوانید سیگنال را از نویز تفکیک کنید. توصیه می‌کنم همیشه کتابی در دست داشته باشید و تیم مدیریتی‌ و کارکنان مهم‌تان را هم به این کار تشویق کنید.

5965

۰۷:۴۴ ,۰۷ شهریور ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


همزمان با پدید آمدن شمار زیادی از فروشگاه‌های مجازی که به واسطه پلتفرم‌های آنلاین صورت گرفته، شکافی میان اقتصاد دیجیتال و واقعی شکل گرفته ...

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به روند دیجیتالی شدن خدمات و کسب‌وکارها با ظهور فناوری‌های جدید ارتباطی، تحول دیجیتال و گذار به دنیای جدید را گریزناپذیر ...

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی