پس از سال 2019 که تقریباً تولید خودرو در جهان 5 درصد کاهش یافت و کمتر از 92.2 میلیون خودرو، کامیون و اتوبوس در جهان تولید شد، 10 سال رشد به پایان رسید و صنعت خودروسازی جهان با چالش جدید و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد.

قرن نو - گروه اقتصادی - نگار علی: فاطمی امین وزیر صمت برنامه ای با محورهای مختلف را معرفی کرده است؛ بخشی از این برنامه درباره خودرو است که طی آن فاطمی امین مدعی شده است که می خواهد به تیراژ 3 میلیون خودرو در سال برسد.

این برنامه در حالی مطرح می شود که بنابر بررسی های صورت گرفته تولید خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته نه تنها افزایش نیافته است بلکه کاهش نیز پیدا کرده است؛ براساس گزارش تولید محصولات منتخب، که بصورت جداگانه توسط وزارت صمت منتشر می‌شود، در مدت زمان چهار ماهه اول 1400، تولید انواع کمباین و تراکتور افزایش یافته اما تولید سواری، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و وانت نسبت به مدت مشابه سال 1399 کاهش یافته است.


آنچه در سال جاری شاهد آن هستیم کاهش آمار تولید خودروسازان خصوصی است؛  بررسی عملکرد چهارماهه خودروسازان خصوصی نشان می‌دهد که آنها فقط 30% برنامه تولید وزارت صمت را انجام داده‌اند. طبق برنامه‌ریزی مدیران خودرویی در دولت دوازدهم، قرار است در سال 1400 حدود یک میلیون و 250 هزار خودرو تولید شود که 150 هزار دستگاه از این تعداد، سهم خودروسازان خصوصی است.

گفتنی است که در سال گذشته نیز برنامه ریزی ها حاکی از تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال بوده است که بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو در سال گذشته است.

میزان تولید یاد شده مشتمل بر تولید ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه سواری (بیش از ۹۱ درصد کل تولیدات)، ۸۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه وانت، پنج هزار و ۸۴۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۹۴۴ دستگاه اتوبوس، ۷۸۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس و ۲۵۷ دستگاه ون است.

ایران‌خودرو در سالی که گذشت با تولید ۵۰۵ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو، عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد. تولید ایران‌خودرو در هم‌سنجی با سال ۹۸ با رشد ۳۵.۶ درصدی همراه شد و ایران‌خودرو در سالی که گذشت با تولید ۵۰۵ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو، عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد. تولید ایران‌خودرو در هم‌سنجی با سال ۹۸ با رشد ۳۵.۶ درصدی همراه شد.

غول های خودروسازی جهان سالانه چند میلیون دستگاه خودرو تولید می کنند؟

برنامه تولید سالانه 3 میلیون خودرو وزیر صمت در حالی مطرح می شود که غول های خودروسازی دنیا نیز کمی بیش از سه میلیون دستگاه خوردو در سال تولید می کنند؛ طبق براوردهای صورت گرفته تولید خودرو در کره جنوبی از سال های 2011 تاکنون کاهش چشمگیری داشته است و از سالانه نزدیک به 5 میلیون دستگاه امروزه به 3 میلیون و 900 هزار دستگاه رسیده است.

صنعت خودروسازی کره جنوبی از حیث تعداد در میان سایر کشورهای تولیدکننده خودرو در جهان ششم و از حیث صادرات خودرو پنجمین کشور جهان به شمار می‌رود؛ هر چند صنعت خودروسازی کره جنوبی در ابتدا تنها به واردات قطعات از شرکت‌های خارجی و مونتاژ آنها محدود بود اما امروزه شرکت‌های خودروسازی این کشور در میان پیشرفته‌ترین خودروسازان جهان دسته‌بندی می‌شوند. شمارگان تولید خودرو در کره جنوبی برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ به بیش از یک میلیون دستگاه رسید.

در ژاپن نیز تولید خودرو در سال های اخیر با کاهش همراه بوده است؛ تولیدات خودرو این کشور از بیش از 8 میلیون دستگاه در سال 2019 به بیش از 6 میلیون دستگاه در سال گذشته میلادی رسیده است.

صنعت خودروسازی در ژاپن یکی از برجسته‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع در جهان است؛ ژاپن با پیشی گرفتن از آلمان، از سال ۱۹۶۰ در میان سه کشور برتر بوده‌است. صنعت خودرو در ژاپن از دههٔ ۱۹۷۰ تا دههٔ ۱۹۹۰ (زمانی که هم به مصرف داخلی و هم صادرات جهانی گرایش پیدا کرد) به سرعت رشد کرد، و در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با تولید حدود ۱۳ میلیون دستگاه خودرو در سال و صادرات قابل توجه، و با پیشی گرفتن از ایالات متحدهٔ آمریکا، به کشور پیشگام در تولید خودرو بدل شد.

گفتنی است که در سال گذشته میلادی ایالات متحده آمریکا با تولید 8 میلیون و 800 هزار دستگاه خودرو توانست از ژاپن پیشی بگیرد؛ تولید خودرو ایالات متحده آمریکا در یک سال گذشته کاهش یافته است و از بیش از 11 میلیون دستگاه در سال 2018 و بیش از 10 میلیون دستگاه در سال 2019 امروز به بیش از 8 میلیون دستگاه رسیده است.

در آلمان نیز روند تولید خودرو در سال های اخیر کاهشی بوده است؛ تولید خودروهای آلمان در سال 2019 در حالی به 4.7 میلیون دستگاه رسید که این کشور در سال 2018 میلادی 5.1 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است.

چرا روند تولید خودرو در جهان کاهشی شد؟

پس از سال 2019 که تقریباً تولید خودرو در جهان 5 درصد کاهش یافت و کمتر از 92.2 میلیون خودرو ، کامیون و اتوبوس در جهان تولید شد، 10 سال رشد به پایان رسید و صنعت خودروسازی جهان با چالش جدید و بی سابقه ای روبرو شد.

پاندمی کرونا در سراسر دنیا نه تنها بسیاری از واحد های خودروسازی را تعطیل کرد بلکه زنجیره تامین را نیز مختل کرد؛ به گفته رئیس شرکت OICA پاندمی کرونا بدترین بحرانی بوده است که صنعت خودرو تاکنون تجربه کرده است.

داده های جمع آوری شده کاهش 16 درصدی تولید خودروهای سواری در سال 2020 و رسیدن آن به کمتر از 78 میلیون دستگاه در سال را نشان می دهد که معادل میزان فروش سال 2010 است؛ به طور کلی اروپا به طور متوسط بیش از 21 درصد افت در تولید خودرو در سال گذشته میلادی را تجربه کرد. همه کشورهای اصلی تولیدکننده کاهش شدیدی را در تولید تجربه کردند و تولید آنها از 11 تا 40 درصد کاهش پیدا کرد؛ گفتنی است که اروپا تقریباً 22 درصد سهم تولید جهانی خودرو را به خود اختصاص داده است.


 

۰۸:۰۸ ,۱۸ شهریور ۱۴۰۰

اخبار مرتبط


براساس طرح پیشنهادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت و برمبنای بسته پیشنهادی جهش تولید خودروسازان به شورای‌عالی هماهنگی ...

هر زمان که سخن از انحصار به میان می‌آید گمانه‌زنی در مورد واردات خودرو هم داغ می‌شود، با این حال وزیر صمت از همان ابتدا و با تاکید بر لزوم ...

موضوع آزادسازی قیمت خودرو سال‌هاست مطرح‌شده، اما در ماه‌های گذشته این موضوع با موافقت وزارت صمت جدی‌تر از گذشته دنبال شده است. در همین راستا ...

این روزها میزان ریزش قیمت حاشیه بازار خودروهای چینی در مقایسه با نرخ فروش کارخانه آنها بیشتر از خودروهای داخلی بوده و نرخ برخی از این خودروها ...

با گذشت حدود هفت ماه از ممنوعیت درج قیمت مسکن و خودرو در آگهی های اینترنتی، شنیده ها حاکی از آن است که برخی نمایندگان مجلس موافق بازگشت قیمت ...

نظر خود را ثبت کنید

ویدیو

عکس

اینفوگرافی