روزهای بهاری خودروسازان!

فرمان ماشین وزیر صمت در جاده مخصوص کرج اکنون به سمتی چرخیده که به‌راحتی می‌توان گفت که طایفه خودروسازان اکنون، رئیس ایده‌ال خود را در چهره این عضو جوان کابینه رئیسی یافته‌اند.

سهامداران صنعت خودرو، ظرف دو ماهی که از عمر دولت جدید می‌گذرد، به بیش از آنچه تصور می‌کردند دست یافته‌اند، از ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تا ادامه پروژه پرسود قرعه‌کشی فروش‌خودرو تا تعلیق بازرسی و تفحص از تخلفات شرکت‌های خودروساز.

یادمان نرفته که افکارِعمومی در ایام انتخابات چقدر با اشتیاق پشت شعار «برچیدن بساط انحصار و فساد در صنعت خودرو» ایستاد و این شعارها چه ترسی به جان حاکمان جاده مخصوص افکنده بود.

اما ظرف کمتر از دو ماه این موج فشار مثل حباب‌ زایل شد و چتر حمایت تیم اقتصادی دولت چنان سایه‌بانی برای سایپا‌ و ایران‌خودرو گسترد که گویی روزهای بهار خودروسازان از راه رسیده است.

همه این اتفاقات اکنون در روز روشن و نه پشت صحنه رخ می‌دهد.

چرخش نظرات وزیر صمت از «منتقد» سرسخت رانت و فساد در شبکه خودروسازی به «مدافع» این شبکه تیتر خبر رسانه‌ها شده است.

فاطمی‌امین که در سخنرانی قبل از رأی اعتماد مجلس، قاطعانه با انحصار مافیایی در بازار خودرو و قیمت‌های کمرشکن آن مخالفت می‌کرد و قول خانه‌تکانی در صنعت خودرو و سالم‌سازی این بازار مکاره را داد، پس از نشستن بر صندلی وزارت در همان طریق وزرای سلف گام نهاد.

وزیر جوان در اولین حرکت با حمایت دو نهاد بالادستی شورای نگهبان و مجمع تشخیص، طرح نمایندگان خوش‌بین برای آزادی واردات خودرو را هوا کرد.

در حرکت بعدی پای پروژه شبه‌لاتاری قرعه‌کشی فروش را امضا کرد و اکنون در سومین گام، موضوع کاهش قیمت خودرو را به سال آینده حواله می‌دهد و می‌گوید: «سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که قیمت‌ها خودبه‌خود کاهش می‌یابد».

شاید در پایان تراژدی «همسویی وزارت صمت با شبکه خودروسازان» بگویید؛ از ابتدا احتمال می‌رفت قدرت این شبکه بر وزیر وزارتخانه بچربد؛ زیرا منافع خودرویی‌ها به ناف قدرت وصل است؛ اما ناظران اقتصادی می‌پرسند پس تکلیف نطق‌های آتشین ایام انتخابات رئیس دولت و آنچه او «وعده صادق» به مردم تحقیرشده زیر چرخ مافیای خودروسازی می‌خواند، چه می‌شود؟

5965

نویسنده: محمد نوری

۱۴:۳۶ ,۰۴ آبان ۱۴۰۰

ویدیو

عکس

اینفوگرافی